PRODUCENT ROWERÓW TREK ZMIENIŁ PRAKTYKI HANDLOWE NA KORZYŚĆ KONSUMENTÓW I RYNKU

Producent rowerów Trek zmienił praktyki handlowe na korzyść konsumentów i rynku

9.11.2021 r.

  • Po zastrzeżeniach Prezesa UOKiK brytyjski producent rowerów – spółka Trek zmieniła dotychczasowe warunki umów ze swoimi kontrahentami.
  • Zgodnie z nowymi zasadami nie będzie ograniczać obszaru oraz kanałów dystrybucji.
  • Producent w trakcie postępowania wyjaśniającego zaniechał niedozwolonych działań, w efekcie czego uniknie sankcji w wysokości maksymalnie sięgającej 10 proc. obrotu.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów monitoruje różne rynki pod kątem naruszenia prawa antymonopolowego. Z „białego wywiadu”, którym Urząd obejmuje od kilku lat rynek artykułów sportowych wynikało, że Trek Bicycle Corporation Limited z Wielkiej Brytanii mogła ograniczać swoim dystrybutorom  możliwość sprzedaży przez internet, a także poza granicami kraju. Rowery tego producenta są znane na rynku międzynarodowym, należą do niego marki takie jak: Elektra, Trek oraz akcesoria Bontrager. W Polsce sprzedaje je około 80 dystrybutorów, którzy przed interwencją Prezesa UOKiK mogli wydawać rowery klientom tylko w punkcie sprzedaży stacjonarnej, także w sytuacji, gdy zakupu dokonano w kanale internetowym. Powyższe uregulowania powodowały de facto podział rynku pomiędzy dystrybutorami poprzez ograniczenie obszaru działalności dealerów do najbliższej okolicy, bowiem konsumenci nie byli skłonni do przemieszczania się na znaczne odległości w celu bezpośredniego odbioru roweru. Dodatkowo, dystrybutorzy mogli sprzedawać rowery wyłącznie w kraju oraz nie mogli sprzedawać towarów za pośrednictwem platform internetowych, np. poprzez Allegro.

Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego

Zgodnie z prawem antymonopolowym zachowanie polegające na ograniczeniu terytorium oraz miejsca sprzedaży towarów może być uznane za porozumienie ograniczające konkurencję. Podział rynku należy do jednej z kategorii praktyk, za które grozi sankcja sięgająca 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. W wyjątkowych przypadkach decydujemy się na odstąpienie od karania. Właśnie z taką sytuacją mieliśmy do czynienia w przypadku brytyjskiego producenta rowerów Trek, którego konstruktywna postawa pozwoliła na szybkie przywrócenie stanu konkurencji i zakończenie postępowania, z korzyścią dla konsumentów i rynku – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.  

Po interwencji Prezesa Urzędu przedsiębiorca zmienił umowy eliminując niezgodne z prawem antymonopolowym postanowienia. Unia Europejska dąży do rozwoju jednolitego rynku znosząc różnego rodzaju bariery m.in. w zakresie sprzedaży transgranicznej oraz takich kanałów jak internet. Brak barier w handlu online umożliwia konsumentom zapoznanie się z szeroką ofertą i wybór dla siebie najbardziej odpowiedniego towaru. Dlatego Prezes UOKiK z uwagą przygląda się wielu rynkom, w szczególności artykułów sportowych. Obecnie prowadzonych jest kilka działań, w tym postępowanie administracyjne wobec spółki Merida.

Jeżeli wiesz o niedozwolonym porozumieniu w swojej byłej lub obecnej firmie, zawiadom UOKiK. Urząd prowadzi program pozyskiwania informacji od anonimowych sygnalistów. Wejdź na https://konkurencja.uokik.gov.pl/sygnalista/ i skorzystaj z prostego formularza. Zastosowany przez nas system gwarantuje, że twoja tożsamość nie zostanie ujawniona.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Europejskie Centrum Konsumenckie: 22 55 60 600 – w sprawach transgranicznych dotyczących państw UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii

Pliki do pobrania:

Więcej informacji: UOKIK