Z OKAZJI DNIA BABCI I DZIADKA

Z OKAZJI DNIA BABCI I DZIADKA.

19.01.2022 r.

  • Porady, jak nie dać się oszukać podczas zawierania umów na pokazach lub na odległość, dotyczące prawidłowości oznakowania towarów oraz sposobu składania reklamacji wadliwego produktu.


 Z OKAZJI DNIA BABCI I DZIADKA



       Z okazji zbliżającego się Waszego Święta, Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Kielcach składa Wam najserdeczniejsze życzenia, dużo zdrowia, szczęścia i spokoju oraz długich lat życia wypełnionych radością, wzajemnym szacunkiem i życzliwością. W prezencie przygotowaliśmy dla Was porady, jak nie dać się oszukać podczas zawierania umów na pokazach lub na odległość, dotyczące prawidłowości oznakowania towarów oraz sposobu składania reklamacji wadliwego produktu.

  • Babciu! Dziadku! Bądźcie czujni – czytajcie dokładnie dokumenty, które dostajecie do podpisania.
  • Pamiętajcie, że macie prawo do rzetelniej i nie wprowadzającej w błąd informacji.
  • W miejscu sprzedaży detalicznej, zakupywany przez Was towar powinien zawierać cenę oraz cenę jednostkową, nie budzącą wątpliwości co do jej wysokości oraz dającą możliwość porównanie cen.
  • W przypadku rozbieżności lub wątpliwości co do ceny za oferowany towar lub usługę, macie prawo do żądania sprzedaży towaru lub usługi po cenie dla siebie najkorzystniejszej.
  • Jeżeli przedsiębiorca nie oznacza ceną lub ceną jednostkową towarów oferowanych do sprzedaży, możecie zwrócić się o pomoc do Inspekcji Handlowej - wojewódzki inspektor może nałożyć na takiego przedsiębiorcę karę pieniężną.
  • Macie prawo do żądania potwierdzenia dokonania zakupu (wydania paragonu, faktury).
  • Niektóre towary np. elektryczne, czy elektroniczne powinny posiadać instrukcję obsługi – jeżeli nie jest sporządzona w języku polskim, macie prawo żądać jej przetłumaczenia.
  • Nie podpisujcie umów, które są niezrozumiałe i niejasne - skonsultujcie się najpierw z rodziną czy sąsiadem.
  • Zachowajcie egzemplarz podpisanych dokumentów dla siebie.
  • Jesteście w sanatorium lub otrzymaliście zaproszenie na pokaz, na którym sprzedaje się naczynia, materace czy urządzenia paramedyczne – nie ulegajcie presji i namowom, aby coś kupić.
  • Jeżeli podpisaliście już taką umowę, pamiętajcie, że możecie w ciągu 14 dni odstąpić od niej bez podawania przyczyny - wystarczy wysłać w tym czasie stosowne oświadczenie oraz zwrócić zakupione towary.
  • Pamiętajcie, że możliwość zwrotu zakupionego towaru w sklepie stacjonarnym jest dobrą wolą sprzedawcy  -  jeżeli jest możliwy, to odbywa się na określonych przez niego zasadach.
  • Jeżeli zakupiony towar ma wady, macie prawo do reklamacji z rękojmi lub gwarancji (jeżeli została udzielona).
  • Przedsiębiorca, który sprzedał towar, odpowiada za wady fizyczne i prawne towaru z tytułu rękojmi przez okres 2 lat od jego wydania – składając taką reklamację możecie żądać:

-        naprawienia towaru (usunięcia wady),

-        wymiany towaru lub jeżeli nie jest to możliwe,

-        obniżenia ceny,

-        odstąpienia od umowy i zwrotu gotówki za zakupiony towar (w przypadku wady istotnej).

  • Do celów dowodowych, w przypadku ewentualnego sporu, reklamację najbezpieczniej złożyć na piśmie – jeżeli żądaliście naprawy, wymiany lub obniżenia ceny, a sprzedawca nie poinformował Was o swojej decyzji w terminie 14 dni – z mocy prawa skutkuje to uznaniem roszczeń kupującego.
  • Kiedy reklamacja zostanie złożona z tytułu gwarancji, podmiotem odpowiedzialnym za załatwienie reklamacji jest gwarant, a rozpatrzenie jej odbywa się na podstawie karty gwarancyjnej, która określa kto jest gwarantem (nazwa i adres gwaranta) oraz wskazuje obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego.
  • Termin ochrony gwarancyjnej określony jest w samej gwarancji  - może trwać kilka miesięcy, rok, 2 lata, 10 lat itp. – jeżeli nie został wskazany, to przyjmuje się, że trwa 2 lata od wydania towaru.
  • Pamiętajcie, że oświadczenie gwarancyjne na żądanie konsumenta powinno być wydane na papierze albo na innym trwałym nośniku.
  • Bardzo ważne - to my decydujemy o tym, czy chcemy złożyć reklamację z rękojmi do sprzedawcy, czy z gwarancji do gwaranta. Konsumenci mogą wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji, a wykonanie uprawnień z gwarancji nie wpływa na odpowiedzialność przedsiębiorcy z tytułu rękojmi.
  • W przypadku sporów reklamacyjnych, zapraszamy do skorzystania z bezpłatnych porad Inspekcji Handlowej. Poza udzielaniem porad z zakresu przepisów konsumenckich zajmujemy się również prowadzeniem postępowań w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich oraz przed Stałym Sądem Polubownym, do czego gorąco zachęcam. Większość polubownych postępowań kończy się w sposób korzystny dla konsumentów.
  • Zapraszamy serdecznie do siedziby naszego Inspektoratu przy ul. Sienkiewicza 76. Można się również z nami skontaktować telefonicznie po numerem 41 366 19 41 lub za pośrednictwem poczty e-mail na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. .

 

                                                                                                                               Świętokrzyski Wojewódzki Inspektor

                                                                                                                                           Inspekcji Handlowej

                                                                                                                                                      Urszula Łutczyk