15 MARCA - ŚWIATOWY DZIEŃ KONSUMENTA.

15 MARCA - ŚWIATOWY DZIEŃ KONSUMENTA



Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, obchodzonego 15 marca, słowa wypowiedziane przez prezydenta USA Johna F. Kennedy’ego podczas przemówienia na Kongresie Stanów Zjednoczonych 
w 1962 roku - „Konsumenci to my wszyscy” w obecnej sytuacji nabierają nowego znaczenia. Napływ mieszkańców z Ukrainy stawia przed nami nowe wyzwania.


Dlatego w tym dniu pragniemy przypomnieć o zróżnicowanych możliwościach i prawach towarzyszących nam przy wyborach konsumenckich.

Zwracamy uwagę na fakt, że bez względu na to skąd przebywamy i gdzie mieszkamy, każdemu konsumentowi przysługuje prawo:

  • dostępu do informacji, co w dużej mierze ma zapewnić ochronę przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi;

  • ochrony przed produktami czy usługami, które mogą stanowić niebezpieczeństwo dla zdrowia czy życia;

  • otrzymania uczciwej rekompensaty za wadliwe produkty czy usługi.

Wiele organizacji konsumenckich, w tym również Inspekcja Handlowa działa na rzecz edukacji konsumenckiej w postaci upowszechniania wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do podejmowania świadomych decyzji i dokonywania pewnych wyborów, w oparciu o elementarne prawa konsumentów.

Odpowiednia wiedza co do przysługujących praw konsumenckich pozwala na uniknięcie wielu przykrych sytuacji oraz pomaga w dochodzeniu swoich praw.

Inspekcja Handlowa stale czuwa sprawdzając i kontrolując czy prawa konsumentów są przestrzegane. Epidemia koronawirusa w istotny sposób wpłynęła na zmianę zachowań konsumenckich. Coraz częściej decydujemy się na zakupy przez internet w obawie przed zakażeniem bądź uniknięciem kolejek w sklepach stacjonarnych. Pamiętajmy jednak o przysługującym nam prawie do rzetelnej informacji.

Zanim konsument dokona zakupu przez internet przez stronę www. powinien sprawdzić gdzie znajduje się siedziba przedsiębiorcy, z którym chcemy zawrzeć umowę. Pamiętajmy, że domena „pl” nie zawsze może świadczyć o tym, że firma jest z Polski. Warto się więc zorientować czy sprzedawca prowadzi firmę zarejestrowaną w Polsce lub na terenie Unii Europejskiej i czy zapewnia bezpieczny sposób płatności oraz jaką prowadzi politykę prywatności.

Przed dokonaniem zakupu należy zapoznać się z warunkami gwarancji, dobrze jest sprawdzić, czy obejmuje ona usługę serwisową w naszym kraju i jaki jest czas jej obowiązywania. Koniecznie należy wydrukować i zachować potwierdzenie zamówienia oraz dowód zakupu.

W wielu przypadkach konsumenci narażają się na kłopoty, gdyż mają zbyt małą wiedzę o przysługujących im uprawnieniach.

Pamiętajmy, że w przypadku zakupu towaru „na odległość” istnieje możliwość odstąpienia od umowy bez podawania przyczyny w ciągu 14 dni, z kolei w przypadku wystąpienia wady towaru w ciągu 2 lat od daty zakupu można go reklamować na podstawie przepisów o rękojmi.

Wszelkie niezbędne informacje o bezpiecznych zakupach w sieci można znaleźć na naszej stronie internetowej www.wiihkielce.pl.

O uzyskanie pomocy oraz wszelkich niezbędnych informacji konsumenci mogą się zwracać do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej ( Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. , bądź pod numerem telefonu 41 366 19 41), bądź do biur miejskich bądź powiatowych rzeczników konsumentów, które znajdują się na terenie całego województwa.

W przypadku rozbudowanych procederów można składać wnioski bezpośrednio do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który w związku z obecną sytuacją napływu uchodźców z Ukrainy uruchomił również infolinię konsumencką w języku ukraińskim: 801 440 220 oraz 22 290 89 16 (po odsłuchaniu pierwszego komunikatu należy wybrać 5) oraz e-porady po ukraińsku: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. .

Ponadto przygotowaliśmy dla Państwa wykaz linków do stron instytucji zajmujących się świadczeniem pomocy na rzecz konsumentów w konkretnych zagadnieniach tematycznych:

  • Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Kielcach, tel. 41 366 19 41 - w sprawach związanych ze sprzedażą towarów i świadczeniem usług, dla których nie powstały wyspecjalizowane instytucje polubownego rozwiązywania sporów (np. w przypadku nieuznanej reklamacji towarów przemysłowych lub usług) oraz działań kontrolnych pod kątem legalności i rzetelności działalności przedsiębiorców, a także oznakowania towarów - link do strony: http://www.wiihkielce.pl/

  • Centrum Polubownego Rozwiązywania Sporów dot. Żywności, tel.:22 830 70 55, 532 465 184 - w sporach dotyczących jakości handlowej produktów spożywczych, ich oznakowania oraz sporów wynikających z organizowanych konkursów i loterii promocyjnych, czy szeroko rozumianej komunikacji z konsumentem związanych z żywnością - link do strony: https://www.cprsz.pl

  • Europejskie Centrum Konsumenckietel. 22 55 60 600 - w sprawach związanych z ochroną praw konsumenta, który dokonał zakupu lub skorzystał z usługi poza granicami Polski (w sprawach transgranicznych, które dotyczą sprzedawców z obszaru Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii) - link do strony: https://konsument.gov.pl/

  • Urząd Komunikacji Elektronicznej, Delegatura UKE w Kielcach, tel.: 41 346 14 00, 22 330 4000 - w sprawach związanych ze świadczeniem usług telekomunikacyjnych z operatorem telefonicznym i pocztowym - link do strony: https://www.uke.gov.pl/delegatura-uke-w-kielcach/

  • Koordynator do spraw negocjacji przy Prezesie Urzędu Regulacji Energetyki, tel.:22 487 56 22, 22 487 58 33 - w sprawach paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła w gospodarstwie domowym - link do strony: https://koordynator.ure.gov.pl/

  • Rzecznik Finansowy i Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego, tel.: 22 333 73 26, 22 333 73 27 - w sprawach spornych z podmiotami rynku finansowego (np. banki, firmy pożyczkowe, firmy ubezpieczeniowe itp.) - link do strony: https://rf.gov.pl/

  • Rzecznik Praw Pasażera Kolei przy Prezesie Urzędu Transportu Kolejowego, tel.: 22 460 40 80, 801 044 080- w przypadku usług związanych z przewozem koleją - link do strony: https://www.pasazer.gov.pl/

  • Rzecznik Praw Pasażera przy Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego, tel. 222 692 600 - w przypadku sporów pomiędzy pasażerem a przewoźnikiem lotniczym - link do strony: https://pasazerlotniczy.ulc.gov.pl/

  • Rzecznik Praw Pacjenta, tel.: 22 53 28 250, 800 190 590 - w sprawach związanych z naruszeniem praw pacjenta z sektorem podmiotu leczniczego (opieka medyczna) - link do strony: https://www.gov.pl/web/rpp

  • Rzecznicy Konsumentów w Twoim mieście lub powiecie, w sprawach związanych z problematyką ochrony praw i interesów konsumentów - link do strony: https://uokik.gov.pl/rzecznicy.php lub korzystając w wyszukiwarki: https://uokik.gov.pl/pomoc.php

  • Infolinia Konsumencka: w sprawach prostych bez analizy dokumentów, tel.: 801 440 220 oraz 22 290 89 16,

  • Konsumenckie Centrum E-porad -  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. ,

  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, tel. 22 55 60 800 - w zakresie naruszenia zborowych interesów konsumentów- link do strony:https://uokik.gov.pl/

Ponadto w przypadku problemów, gdzie udać się w danej sytuacji można skorzystać z pomocy Punktu Kontaktowego (tel.: 22 55 60 332 lub 22 55 60 333) działającego w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który udziela informacji dotyczących polubownych postępowań. 

Można skorzystać również z rejestru, gdzie znaleźć pomoc, wchodząc na stronę: