BLACK FRIDAY TO CZAS WYPRZEDAŻY - apelujemy o rozwagę i ostrożność

  • Drukuj

BLACK FRIDAY TO CZAS WYPRZEDAŻY - apelujemy o rozwagę i ostrożność

22.11.2022 r.

Czas wielkich wyprzedaży, to czas w którym często dokonujemy spontanicznych, nieprzemyślanych zakupów, mając poczucie skorzystania z wielkiej okazji co niejednokrotnie bywa złudne. Apelujemy aby nie ulegać presji reklamy i kierować się zdrowym rozsądkiem.



1. Przed zbliżającymi się wyprzedażami sprawdź cenę towaru, którym jesteś zainteresowany.

Przedsiębiorcy podnoszą ceny tuż przed wyprzedażą po to, żeby cena po rabacie wyglądała na niezwykle atrakcyjną. Jeśli zauważysz taką praktykę sklepu, zawiadom Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów o naruszeniu zbiorowych interesów konsumentów.

Przed dokonaniem zakupów sprawdź ceny w różnych sklepach. Może okazać się, że cena po rabacie w danym sklepie jest wyższa, niż w innych sklepach bez cen promocyjnych. 

2. Masz prawo do reklamacji przecenionego towaru, jeśli po zakupie ujawnią się wady.

Polskie ustawodawstwo przewiduje 2 rodzaje reklamacji:

a) rękojmia – reklamację składamy do sprzedawcy na podstawie paragonu,

b) gwarancja – reklamację składamy na podstawie posiadanej karty gwarancyjnej do gwaranta, wskazanego w karcie.

To konsument wybiera podstawę prawną reklamacji – nie sprzedawca.

Przed podpisaniem protokołu reklamacyjnego upewnij się, co zawarł w nim sprzedawca – nie podpisuj niczego bez przeczytania. 

3. Kupując w sklepie stacjonarnym musimy upewnić się, czy można zwrócić towar.

Zwrot pełnowartościowego towaru zależy wówczas od dobrej woli sprzedawcy. Polskie prawo nie reguluje kwestii zwrotu towaru, zakupionego w sklepie stacjonarnym. Podczas dokonywania zakupów w sklepach stacjonarnych warto zapytać sprzedawcę o możliwość i zasady wymiany lub zwrotu towaru. 

4. Kupując w sklepie internetowym mamy 14 dni do namysłu – czy zwrócić towar.

Towar zwracamy bez podawania przyczyny. Jednak przed dokonaniem zakupu sprawdź opinię w sieci na temat danego e-sklepu. Sprawdź koniecznie wiarygodność sprzedawcy, czy podał na stronie internetowej swój adres, dane do kontaktu, NIP, REGON. Towar zwracamy na swój koszt. Sprzedawca musi oddać nam pieniądze w terminie 14 dni od otrzymania zwróconego towaru. Przed dokonaniem zwrotu zabezpiecz przesyłkę, aby nie uległa uszkodzeniu w transporcie. Przy zakupach internetowych należy bardzo dokładnie zapoznać się regulaminem sklepu, gdyż możemy się spotkać z tzw. dropshippingiem, gdzie towar często wysyłany jest bezpośrednio np. z Chin, co znacznie wydłuża czas realizacji zamówienia.

Życzymy Państwu udanych zakupów, a w razie problemów związanych z reklamacją zakupionych towarów Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Kielcach oferuje pomoc w tym zakresie.