
Pamiętajmy, że zwroty towarów inaczej odbywają się w sklepach online, a inaczej w stacjonarnych:
1. Sklepy stacjonarne – przed dokonaniem zakupu musimy zapytać sprzedawcę, czy dany sklep zgadza się na zwrot pełnowartościowego towaru. To sprzedawca określa w regulaminie sklepu, czy będziemy mogli zwrócić towar i w jakim terminie,
2. Sklepy internetowe (w tym również zakupy przez telefon) – mamy 14 dni na zwrócenie towaru i nie musimy podawać powodu zwrotu. Towar odsyłamy na swój koszt. Należy dobrze zabezpieczyć paczkę, aby rzeczy nie uległy uszkodzeniu w transporcie. Przed dokonaniem zakupu zwróćmy również uwagę, czy sprzedawca nie będzie wysyłał towaru z Chin, ponieważ to może znacznie wydłużyć czas oczekiwania na przesyłkę, a zwrot towaru może być utrudniony.
Pamiętajmy, że reklamację składamy jeśli produkt jest wadliwy:
1. Z tytułu rękojmi za wady – jeśli wybierzemy ten sposób reklamacji, odpowiedzialność za załatwienie sprawy spoczywa na sprzedawcy, u którego zakupiliśmy towar. Ochrona kupującego wynosi wówczas dwa lata od daty otrzymania towaru. Sprzedawca powinien w terminie 14 dni ustosunkować się do naszych roszczeń reklamacyjnych, jeśli tego nie zrobi domniemywa się, że uznał naszą reklamację,
2. Gwarancja – podstawą złożenia reklamacji jest karta gwarancyjna, która musi zawierać prawa i obowiązki kupującego oraz gwaranta. Odpowiedzialność za załatwienie reklamacji spoczywa wówczas na gwarancie, wskazanym w karcie gwarancyjnej. Nie wszystkie towary mają dołączone karty gwarancyjne (dołączanie kart gwarancyjnych do towarów jest dobrowolne).
To konsument wybiera podstawę prawną reklamacji – nie sprzedawca.
Nie podpisuj protokołu reklamacyjnego bez przeczytania.
W przypadku nie uznania reklamacji konsument może zwrócić się o pomoc prawną do Inspekcji Handlowej. Na wniosek kupującego wdrażana jest procedura pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Polega ona na polubownych i ugodowych negocjacjach z przedsiębiorcą w celu doprowadzenia stron konfliktu do porozumienia.
Inspekcja Handlowa w Kielcach zaprasza konsumentów, chcących uzyskać poradę prawną do osobistego zgłoszenia się w inspektoracie, bądź do kontaktu pod numer telefonu: 41 366 19 41 wew. 104 (od poniedziałku do piątku, w godzinach 7.30-15.30).