ŚWIATOWY DZIEŃ KONSUMENTA - 15 MARCA 2023 ROKU
- Szczegóły
- Opublikowano: wtorek, 14, marzec 2023 12:21
- mw
- Odsłony: 333

Światowy Dzień Konsumenta, który obchodzimy 15 marca, to święto każdego z nas. Wszyscy jesteśmy konsumentami. Codziennie zawieramy mniejsze, bądź większe umowy zakupu.
Dlatego szczególnie w tym dniu, chcielibyśmy Państwu przypomnieć o prawach jakie nam przysługują.
Bądźmy świadomymi konsumentami i nie dajmy się oszukać. Poznajmy nowe zasady reklamacji wadliwych produktów oraz lepszą ochronę seniorów, kupujących na pokazach i wycieczkach.
Od dnia 1 stycznia 2023 roku konsumenci składają reklamację do sprzedawcy na podstawie ustawy o prawach konsumenta:
- Nadal sprzedawca ma 14 dni na udzielenie odpowiedzi na reklamację – jeśli tego nie zrobi, uważa się, że uznał reklamację.
- Ochrona kupującego z tytułu niezgodności towaru z umową wynosi 2 lata.
- Jeśli towar ma wady, konsument może żądać w pierwszej kolejności jego naprawy albo wymiany.
- Jeżeli sprzedawca nie uznał reklamacji lub nie naprawił towaru, wówczas konsument może żądać zwrotu gotówki lub obniżenia ceny towaru.
Ponadto konsument może wybrać za podstawę prawną reklamacji – gwarancję. Jednakże wybierając ten sposób reklamacji, wiążą nas zapisy zawarte w karcie gwarancyjnej. Za reklamację odpowiada wówczas gwarant, wskazany w dokumencie gwarancyjnym. To gwarant decyduje, na jaki okres udziela gwarancji.
Ustawa o prawach konsumenta wprowadza również poważne zmiany, gdy kupujemy rzeczy na pokazach, wycieczkach oraz online:
- Jeżeli konsument zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania albo wycieczki – termin do odstąpienia od umowy wynosi 30 dni.
- Wprowadzono zakaz przyjmowania zapłaty za towar przed upływem terminu na odstąpienie od umowy, dotyczy to umów zawieranych podczas pokazu lub wycieczki.
- Nie można już zawierać umów kredytowych podczas pokazu lub wycieczki.
Nadal polskie ustawodawstwo nie reguluje zwrotu pełnowartościowego towaru do sklepu stacjonarnego – dlatego przyjęcie towaru zależy wówczas od dobrej woli sprzedawcy. Natomiast kupując w sklepie internetowym mamy 14 dni na zwrot towaru i nie musimy podawać powodu zwrotu.
W przypadku powstania sporu reklamacyjnego, Inspekcja Handlowa zaprasza konsumentów do skorzystania z pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Postępowanie negocjacyjne, które jest polubowne i ugodowe - wszczyna się na wniosek konsumenta lub przedsiębiorcy. Wniosek znajduje się na stronie internetowej urzędu. Prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny z negocjatorami: 41 366 19 41 wew. 104.
Zachęcamy również do zapoznania się z poniższymi informacjami: