UTRATA RABATU W PLAY - ZARZUT PREZESA UOKIK

Utrata rabatu w Play - zarzut Prezesa UOKiK

07.12.2022 r.

  • Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko spółce P4, operatorowi sieci Play.
  • Zarzut dotyczy karania konsumentów utratą rabatu za e-fakturę w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku.
  • Spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Abonenci sieci Play, którzy zrezygnowali z papierowych faktur, mogą skorzystać z rabatu za e-fakturę i terminowe płatności. Wynosi on 5 zł miesięcznie. Regulaminy promocji przewidują utratę tej zniżki na kolejnej fakturze, gdy konsument spóźni się z płatnością za poprzednią. Na fakturach oprócz abonamentu uwidocznione są m.in. opłaty z tytułu różnych usług dodatkowych – nieuiszczenie ich w terminie także powoduje, że zniżka przepada. Konsument ponownie uzyskuje rabat dopiero, gdy uiści zaległe płatności oraz terminowo opłaci aktualną e-fakturę. Jeśli tego nie zrobi, to po raz kolejny nie otrzyma zniżki. Niezależnie od tego spółka może naliczać konsumentom odsetki za opóźnienie.

Utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie ma charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. Dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko P4 – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

W ocenie Prezesa UOKiK taka praktyka może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Operator zastrzegł sobie możliwość podwójnego karania abonentów, którzy nie uiszczają płatności w terminie. Po pierwsze, poprzez odsetki za opóźnienie. Po drugie, poprzez utratę rabatu, którego wysokość może przewyższać dozwolone prawem w takiej sytuacji odsetki. Spółka może odnosić też dodatkową korzyść – nadal nie ponosi kosztów związanych z wystawianiem i wysyłką papierowych faktur, chociaż abonent stracił zniżkę z tego tytułu. Konsumenci w przypadku utraty rabatu z powodu nieterminowej płatności zwykle nie wycofują zgody na e-fakturę.

Jeśli zarzut się potwierdzi, przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

 

To nie jedyne działania Prezesa UOKiK w tym obszarze. W toku są postępowania wyjaśniające dotyczące CANAL+, Netii, T-Mobile oraz Vectry, w których Urząd sprawdza, na jakich zasadach operatorzy zastrzegają utratę jakiegokolwiek rabatu w związku z nieopłaceniem faktury w terminie.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie
Urząd Komunikacji Elektronicznej – Centrum Informacji Konsumenckiej tel. 22 330 40 00

Pliki do pobrania:

ŚWIATOWY DZIEŃ KONKURENCJI - PRIORYTETY PREZESA UOKIK

Światowy Dzień Konkurencji - priorytety Prezesa UOKiK

06.12.2022 r.

  • Ochrona konkurencji, wspieranie jej rozwoju z poszanowaniem zasad otwartości i dialogu w relacjach z uczestnikami rynku.
  • Łatwiejsze zgłoszenie podejrzenia praktyk ograniczających konkurencję dla anonimowych sygnalistów i w ramach programu łagodzenia kar.
  • To tylko niektóre priorytety Prezesa UOKiK. Przypominamy o nich przy okazji Światowego Dnia Konkurencji.

Ochrona konkurencji jest szczególnie istotna w obecnych, trudnych ekonomicznie czasach, które mogą stwarzać pokusę dla przedsiębiorców do zmów ze swoimi konkurentami lub kontrahentami, a dla rynkowych potentatów - do działań na niekorzyść swoich mniejszych partnerów handlowych. Dlatego wdrażamy rozwiązania usprawniające realizację naszych zadań aby zapobiegać tego typu praktykom i sprawnie eliminować je z rynku - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Skuteczniejsze pozyskiwanie informacji

Jednym z priorytetów Prezesa Urzędu jest skuteczniejsze pozyskiwanie informacji o niedozwolonych praktykach. Szczególnie w ramach programu dla anonimowych sygnalistów. Od 2020 r., czyli uruchomienia specjalnej platformy ułatwiającej poinformowanie UOKiK o niedozwolonych działaniach, otrzymaliśmy prawie 2,5 tysiąca sygnałów, z czego tylko w tym roku - ponad tysiąc. Przypominamy, że zastosowany przez nas system gwarantuje zgłaszającym pełną anonimowość, również wobec Urzędu.

Sygnały, które otrzymujemy, są podstawą eliminacji nieuczciwych praktyk z rynku, za każdy z nich bardzo dziękujemy. Szczególnie cenne są sygnały pochodzące od obecnych lub byłych pracowników firm uczestniczących w nielegalnych ustaleniach. Zachęcamy do dzielenia się z nami tego typu informacjami, w tym anonimowo. Pomocne mogą być dokumenty, maile czy wiadomości potwierdzające nielegalne ustalenia pomiędzy podmiotami – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Istotne jest również rozwijanie programu łagodzenia kar leniency.  Daje on przedsiębiorcy uczestniczącemu w nielegalnym porozumieniu oraz menadżerom odpowiedzialnym za zmowę szansę obniżenia, a niekiedy uniknięcia kary pieniężnej.

Strona poświęcona ochronie konkurencji

Usprawnieniu procesu pozyskiwania informacji przez UOKiK służyło ulepszenie strony internetowej https://konkurencja.uokik.gov.pl/. Dzięki nowej odsłonie strony osoby zainteresowane kontaktem z Urzędem bez problemu znajdą informacje, w jaki sposób poinformować o praktykach ograniczających konkurencję lub złożyć wniosek leniency. Dzięki prostemu opisowi niedozwolonych działań  potencjalni sygnaliści mogą w łatwy sposób dowiedzieć się, czy posiadana przez nich wiedza może okazać się przydatna dla UOKiK. Wystarczy jedno klikniecie i sygnalista zostanie przeniesiony do formularza z pytaniami, które pomogą mu w zgłoszeniu niedozwolonych praktyk.

Dialog z uczestnikami rynku

Urząd stawia również na dialog z przedsiębiorcami oraz reprezentującymi ich prawnikami. Niedawno w UOKiK gościli przedstawiciele kancelarii prawnych, planowane są kolejne tego typu spotkania. Ponadto tylko w ostatnich tygodniach, w związku z prowadzonymi postępowaniami Prezes UOKiK spotkał się przedstawicielami banków, telekomów, a także z branżowym związkiem skupiającym sprzedawców węgla. Otwartość nie oznacza pobłażania w przypadku praktyk, które naruszają przepisy, ale służy wspólnemu wypracowaniu praktyk służących rynkowi i konsumentom.

- W obecnej, tak nieprzewidywalnej zmianie realiów gospodarczych i warunków makroekonomicznych rola urzędów antymonopolowych jest szczególnie istotna. Nasze cele pozostają niezmienne i warto przypomnieć je przy okazji Światowego Dnia Konkurencji. Chronimy konkurencję, wspieramy jej rozwój, z poszanowaniem zasad otwartości i dialogu w relacjach z uczestnikami rynku - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Światowy Dzień Konkurencji organizowany jest 5 grudnia (od 2010 roku) przez pozarządową organizację Consumer Unity & Trust Society (CUTS International) oraz Konferencję Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD).

Pliki do pobrania:

"STRACISZ DANE, STRACISZ PIENIĄDZE!" - DZIŚ STARTUJE KAMPANIA PREZESA UOKIK

"Stracisz dane, stracisz pieniądze!" - dziś startuje kampania Prezesa UOKiK

05.12.2022 r.

  • Rusza ogólnopolska kampania społeczna Prezesa UOKiK „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” – zachęcamy media, organizacje i instytucje do włączenia się w nią.
  • Prezes Urzędu Tomasz Chróstny ostrzega konsumentów przed próbami wyłudzania danych i kradzieży pieniędzy.
  • Podszywanie się pod pracowników instytucji, fałszywe SMS-y, e-maile, linki do płatności, namawianie do instalowania aplikacji.
  • Uważaj! Oszuści nie muszą kraść portfela. Wystarczy, że ukradną Twoje dane.

Konsumenci coraz częściej padają ofiarą cyberoszustów. Ich metody są coraz bardziej wyszukane i niemal każdego dnia przybierają nowe formy. Skuteczność przestępczych działań zwiększa wykorzystywanie emocji potencjalnych ofiar, ich trudnych czy też zwykłych, życiowych sytuacji. Aby zwrócić uwagę społeczeństwa na ten problem, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny zainicjował kampanię „Stracisz dane, stracisz pieniądze!”. Ostrzega w niej przed groźbą utraty danych i środków finansowych oraz apeluje o wzmożoną ostrożność konsumentów.

Konieczne są intensywne działania informacyjne i edukacyjne na temat oszustw, których ofiarami padają konsumenci, w tym seniorzy. Elektroniczne transakcje i płatności, aplikacje ułatwiające załatwianie spraw stały się już naszą codziennością. Niestety, przestępcy nie pozostają w tyle. Nie muszą już kraść portfela, żeby pozbawić nas środków do życia. Wystarczy, że ukradną nasze dane. Chwyty socjotechniczne mogą osłabić czujność konsumentów. Poczucie zagrożenia, strachu czy presji często uniemożliwia im chłodną ocenę sytuacji. Uważajmy, każdy z nas może znaleźć się na celowniku przestępców – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Spoty kampanii „Stracisz dane, stracisz pieniądze!”, które od dziś można zobaczyć m.in. w TVP i usłyszeć w Polskim Radiu, skupiają się na wybranych sytuacjach, w których może dojść do wyłudzenia danych i kradzieży pieniędzy z rachunku bankowego.

Niedopłata

Metoda na niedopłatę polega na wysłaniu SMS-a lub e-maila, w którym oszust informuje o rzekomej zaległości w płatnościach i jednocześnie grozi natychmiastowym odcięciem np. prądu, gazu lub telewizji. W wiadomości jest link do płatności. Kliknięcie przekierowuje na fałszywą stronę przypominającą strony pośredników płatności. W ten sposób oszuści zdobywają dane uwierzytelniające.

Podszywanie się pod pracownika instytucji

Często dochodzi również do sytuacji, w których oszust podaje się np. za pracownika banku i straszy, że zagrożone są pieniądze właściciela rachunku. Następnie prosi o podanie loginu i hasła do konta. Może też namawiać do kliknięcia w link lub zainstalowania aplikacji, która w rzeczywistości będzie umożliwiać śledzenie aktywności i pozyskanie w ten sposób danych do logowania.

To tylko przykładowe pułapki - oszuści niemalże codziennie wymyślają nowe. Wstrzymanie przesyłki lub realizacji zamówienia, planowane odłączenie dostępu do internetu. Czasem czujność konsumentów usypia niewielka kwota, np. 2 zł. W ten sposób też można stracić oszczędności życia.

STOP! Nie daj się zmanipulować oszustom! Pamiętaj!

  1. Nigdy nie podawaj ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie będzie cię o to pytać.
  2. Nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualne istnienie zaległości samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską.
  3. W przypadku telefonu od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do ciebie dzwonił.
  4. Nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej twojego rachunku lub środków na nim zgromadzonych.

Co zrobić w sytuacji, gdy oszustom udało się zdobyć dostęp np. do rachunku płatniczego lub danych karty płatniczej? Jak najszybciej poinformuj swojego dostawcę usług płatniczych, zastrzeż kartę i zmień dane do logowania lub zablokuj rachunek płatniczy. Dzięki temu uniemożliwisz oszustom kradzież środków lub w przypadku, gdy już do niej doszło - zapobiegniesz wykonywaniu dalszych transakcji. Jak najszybciej zgłoś także sprawę policji i poinformuj o tym swojego dostawcę usług płatniczych.

kampanii Prezesa UOKiK

To kolejne działanie edukacyjne Prezesa UOKiK, które przyczynia się do zwiększenia świadomości i bezpieczeństwa konsumentów. W ramach kampanii „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” UOKiK przygotował dwa 30-sekundowe spoty przeznaczone do emisji w telewizji, radiu i internecie. Od 5 grudnia br. są nieodpłatnie emitowane przez media publiczne w oparciu o art. 31 c ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a także przez nadawców komercyjnych, którzy zgodzili się na wsparcie kampanii bez pobierania wynagrodzenia.

― Skala działań oszustów jest przytłaczająca. Niesie to za sobą bardzo szkodliwe i daleko idące konsekwencje dla całego społeczeństwa. Dlatego gorąco zachęcam media, instytucje, organizacje społeczne oraz pozarządowe do włączenia się w naszą kampanię. Wspólnie możemy skuteczniej walczyć z oszustami i zadbać o bezpieczeństwo konsumentów – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.  

Spoty kampanii „Stracisz dane, stracisz pieniądze!” i pozostałe materiały można pobrać ze strony uokik.gov.pl/stracisz_dane_stracisz_pieniadze.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 222 66 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Rzecznik Finansowy – po odrzuceniu reklamacji przez instytucję finansową
Rzecznicy konsumentów – w twoim mieście lub powiecie

Pliki do pobrania:

BEZPIECZNE MIKOŁAJKI - KONTROLA ZABAWEK

Bezpieczne mikołajki - kontrola zabawek

02.12.2022 r.

  • Zbliżają się mikołajki. Wybierając upominki z tej okazji, zwróć uwagę na ich bezpieczeństwo.
  • Skontrolowaliśmy łącznie 85 modeli różnych zabawek: dźwiękowych dla niemowląt, pociskowych oraz tablic manipulacyjnych - czy są dobrze oznakowane, a ich konstrukcja nie zagraża najmłodszym konsumentom.
  • W różnych kategoriach zabawek występują znaczące różnice w wynikach – największy odsetek nieprawidłowości wykryliśmy podczas badania tablic manipulacyjnych.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nadzoruje rynek i dba o to, by do polskiego konsumenta trafiały tylko bezpieczne produkty, które spełniają wymagania. W szczególności zwraca uwagę na rynek zabawek, który kontrolowany jest przez cały rok, w różnych segmentach, także we współpracy z innymi organami, np. skarbowymi, które zatrzymują wadliwe produkty już na granicy.

Dbamy o to, by zabawki, które trafiają do rąk najmłodszych konsumentów, były bezpieczne. Przez cały rok sprawdzamy je, weryfikujemy ich oznakowanie i certyfikaty bezpieczeństwa oraz badamy ich konstrukcję – wymiary, obecność małych części, poziom głośności, jak również rwiemy, palimy, zgniatamy i zrzucamy z wysokości – innymi słowy, robimy ekstremalne próby ich używania – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Wyniki kontroli

Podczas ostatnich kontroli przetestowaliśmy łącznie 85 modeli zabawek z różnych kategorii. Sprawdziliśmy, czy są dobrze oznakowane oraz czy nie mają wad konstrukcyjnych, np. zbyt małych elementów, które dziecko z łatwością może połknąć, lub za długich linek, które mogą przydusić malucha. Prawidłowy rozwój słuchowy dziecka jest podstawą rozwoju mowy, dlatego tak ważna jest ochrona dziecka przed bodźcami dźwiękowymi, które mogą uszkadzać jego słuch. W związku z tym szczególny nacisk położyliśmy na akcesoria dźwiękowe dla niemowląt. Zweryfikowaliśmy również, czy produkty są solidnie wykonane. Pod lupą kontrolerów znalazło się: 51 modeli zabawek dźwiękowych dla niemowląt – w 10 z nich stwierdziliśmy niezgodności (5 laboratoryjnych, 5 formalnych), 20 zabawek pociskowych – 7 miało nieprawidłowości konstrukcyjne oraz  14 rodzajów tablic manipulacyjnych dla dzieci poniżej 3 lat – 8* z nich zakwestionowaliśmy (7 laboratoryjnie, 3 formalnie).
* W pojedynczym modelu zabawki stwierdzaliśmy więcej niż jedną niezgodność.

Poznaj szczegółowe wyniki kontroli: zabawki dźwiękowe dla niemowląt i wykazzabawki pociskowe i wykaztablice manipulacyjne i wykaz.

Wnioski i efekty kontroli

Zabawka, która spełnia wszystkie wymagania, to zabawka pewna, taka, która wspiera rozwój różnych umiejętności najmłodszych, a jednocześnie jest bezpieczna. Wyniki kontroli dowiodły, że na rynku dostępnych jest coraz więcej grzechotek, szumiących pluszaków i podobnych im zabawek dźwiękowych dla niemowląt, które nie budzą zastrzeżeń. Z kolei kontrole zabawek pociskowych wskazują, że niezgodności o charakterze konstrukcyjnym w tym segmencie rynku pozostają na niezmiennym poziomie i dotyczą przede wszystkim zabawek importowanych. Po raz pierwszy przetestowaliśmy tablice manipulacyjne dla dzieci poniżej 3. roku życia i niestety, ponad połowa z nich była wadliwa – podsumowuje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Po zidentyfikowaniu przez nas nieprawidłowości przedsiębiorcy podejmowali działania naprawcze, np. uzupełniali braki w oznakowaniu lub wycofywali z rynku niezgodne z wymogami zabawki oraz informowali konsumentów o stwierdzonych nieprawidłowościach. Prezes UOKiK wszczął łącznie 13 postępowań administracyjnych o wycofanie produktów z rynku, a 3 wnioski o ich wszczęcie są w trakcie analiz.

Porady

Weryfikujmy solidność zabawek oraz dostosowujmy je do wieku naszych pociech. Wybierając zabawki dla najmłodszych, zwracajmy szczególną uwagę na małe elementy, które podczas poznawania świata zmysłem smaku dziecko może połknąć i się zakrztusić. Zachęcam do zapoznania się ze szczegółowymi wynikami kontroli – dodaje Prezes UOKiK.

Rodzicu, opiekunie, sprawdź, czy zabawka Twojego dziecka spełnia wymagania i nie stanowi zagrożenia. Możesz to zrobić w dostępnym publicznie unijnym systemie, w których gromadzone są dane na temat niezgodnych produktów wykrytych przez organy nadzoru rynku na terenie Unii Europejskiej:

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 266 76 76 – infolinia konsumencka
E-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej

Pliki do pobrania:

DAHUA TECHNOLOGY POLAND - PODEJRZENIE ZMOWY Z DYSTRYBUTORAMI I KARA ZA UTRUDNIANIE PRZESZUKANIA

Dahua Technology Poland - podejrzenie zmowy z dystrybutorami i kara za utrudnianie przeszukania

28.11.2022 r.

  • Czy jeden z największych w kraju producentów sprzętu do elektronicznego monitoringu - Dahua Technology Poland zawarł zmowę cenową i podzielił rynek razem ze swoimi dystrybutorami?
  • Prezes UOKiK postawił zarzuty sześciu przedsiębiorcom i siedmiu menadżerom.
  • Ponadto spółka Dahua Technology Poland utrudniała przeszukanie w trakcie postępowania wyjaśniającego, za co została na nią nałożona kara 700 tys. złotych.

Dahua Technology Poland to wyłączny importer i dystrybutor hurtowy marki Dahua - znanego światowego producenta sprzętu do elektronicznego monitoringu (m.in. kamer IP i HDCVI, rejestratorów, wideodomofonów czy stacji bramowych i portierskich). Spółka sprzedaje te produkty do swoich dystrybutorów, którzy zajmują się dalszą odsprzedażą hurtową lub detaliczną w sklepach stacjonarnych oraz w internecie. Z informacji uzyskanych przez UOKiK, m.in. podczas przeszukań przeprowadzonych w siedzibach czterech podmiotów, wynika, że Dahua Technology Poland mógł zawrzeć porozumienie ograniczające konkurencję z dystrybutorami swoich produktów: Alpol, Alkam Security, E-commerce Partners, Delta - Opti oraz Techglobal.

-  W efekcie podejrzewanej zmowy osoby, firmy czy instytucje mogły zostać pozbawione możliwości zakupu sprzętu do elektronicznego monitoringu taniej niż po odgórnie ustalonych stawkach. Dlatego wszcząłem postępowanie przeciwko sześciu przedsiębiorcom i siedmiu menadżerom, którzy mogli być bezpośrednio odpowiedzialni za niedozwolone ustalenia. Za zmowę grozi kara do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy, a na osoby fizyczne może zostać nałożona sankcja pieniężna do 2 mln zł – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Zmowa cenowa

Dowody, które posiada Urząd, pokazują, że już od początku swojej działalności, czyli od 2016 r. Dahua Technology Poland mogła wpływać na politykę cenową dystrybutorów poprzez zobowiązywanie ich do stosowania określonych cen. Ponadto spółka narzucała maksymalny poziom rabatów oraz warunki promocji, jakie mogli stosować jej partnerzy handlowi. W przypadku własnych promocji dystrybutorzy musieli uzyskać zgodę importera. Co więcej, ustalanie cen mogło mieć miejsce również na niższym szczeblu systemu dystrybucji. Prezes UOKiK podejrzewa, że Dahua Technology Poland zwracała się do dystrybutorów o stosowanie przez ich partnerów handlowych ustalonych cen odsprzedaży produktów marki Dahua. Ponadto przedsiębiorca mógł monitorować przestrzeganie narzucanych przez siebie warunków sprzedaży. Sami dystrybutorzy zwracali się do spółki z prośbą o interwencję, jeśli któryś z nich nie stosował się do ustalonych cen. Mogli również kontaktować się bezpośrednio ze sobą w celu wzajemnego dyscyplinowania się.

Podział rynku

Drugim zarzutem, który postawił Prezes UOKiK, jest podział rynku. Istnieje podejrzenie, że w przypadku sprzedaży produktów Dahua, których wartość sprzedaży przekraczała określone przez Dahua Technology Poland progi kwotowe, spółka mogła przyznawać wybranemu dystrybutorowi wyższy rabat na zakup produktów Dahua, a także tzw. ochronę projektową. Inny dystrybutor nie mógł wówczas zaoferować temu samemu odbiorcy konkurencyjnej oferty w zakresie tej samej transakcji.

 

Utrudnianie przeszukania

Ponadto Prezes UOKiK wydał decyzję nakładającą karę pieniężną na Dahua Technology Poland za utrudnianie przeszukania, które miało miejsce u tego przedsiębiorcy w toku postępowania wyjaśniającego. Na początkowym etapie przeszukania (polegającym m.in. na doręczeniu dokumentów upoważniających do przeprowadzenia przeszukania, wyjaśnieniu jego celu i zakresu, wytypowanie zasobów przeszukiwanego, np. telefonów i komputerów do zabezpieczenia) pracownicy Urzędu kilkukrotnie zwrócili się do obecnych przedstawicieli spółki, aby nie informowali jeszcze swoich współpracowników o rozpoczęciu przeszukania. Pomimo tego jeden z menadżerów ostrzegł ich o rozpoczętym przeszukaniu wysałając wiadomości na komunikatorze w telefonie.  

Działanie menadżera Dahua Technology Poland wyeliminowało efekt zaskoczenia, który jest kluczowy w przeszukaniu, aby pozyskać istotne materiały w sprawie niedozwolonych porozumień przedsiębiorców. Mogło to doprowadzić do zacierania ważnych dowodów, dlatego zdecydowałem o nałożeniu na  spółkę kary finansowej w wysokości 700 tys. zł – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

 

Przypominamy, że Prezes UOKiK może przeprowadzać przeszukania w siedzibach przedsiębiorców, u których mogą znajdować się dowody naruszenia prawa konkurencji. Działania odbywają się za zgodą sądu, natomiast przedsiębiorcy nie są o nich wcześniej informowani. Warunkiem prawidłowego i skutecznego przeprowadzenia przeszukania jest zachowanie elementu zaskoczenia, który pozwala zminimalizować ryzyko potencjalnego niszczenia lub ukrywania dowodów przez pracowników przeszukiwanego przedsiębiorcy. Dlatego  kluczowe jest aby w początkowej fazie przeszukania, informacja o jego rozpoczęciu nie została rozpowszechniona.

Wydana decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do sądu.

Przypominamy, że Urząd prowadzi program pozyskiwania informacji od anonimowych sygnalistów. Wejdź na konkurencja.uokik.gov.pl i skorzystaj z prostego formularza. Zastosowany europejski system gwarantuje całkowitą anonimowość, także wobec Urzędu.

Pliki do pobrania: