LOGO-SHARING - ZARZUTY PREZESA UOKIK
- Szczegóły
- Poprawiono: wtorek, 14, grudzień 2021 11:52
- Odsłony: 867
Logo-Sharing - zarzuty Prezesa UOKiK
4.11.2021 r.
- Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wobec Logo-Sharing.
- Konsumenci nie wiedzieli, że płacąc za przejazd, zgadzali się na subskrypcję. Z ich kont automatycznie były pobierane pieniądze – np. 22,10 zł dziennie.
- Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara do 10 proc. obrotu.
Hulajnogi elektryczne Logo-Sharing dostępne są m.in. w Trójmieście, Krynicy Morskiej, Kołobrzegu. Do Urzędu zgłasza się wiele osób, które były przekonane, że płacą za jeden przejazd, tymczasem z ich konta cyklicznie są pobierane opłaty. Jest to 20 zł lub 50 zł dziennie lub 100 zł tygodniowo, albo 300 zł miesięcznie. Aby przejechać się hulajnogą, konsument musi zainstalować aplikację, zaakceptować regulamin, podać numer swojej karty i wybrać pakiet (np. nazwa jednego z nich to „20 PLN/dzień dayPASS. Startujesz gratis oraz otrzymasz 40 min jazdy/dzień”). Klikając w przycisk „Aktywuj” wiele osób nieświadomie zgodziło się na automatyczną subskrypcję. Konsumenci mieli utrudniony dostęp do informacji o tym jak zrezygnować z subskrypcji, co oznacza, że nadal mogą za to płacić. W ten sposób osoby zawiadamiające UOKiK straciły kilkaset, a nawet kilka tys. zł. Tak opisywali to Urzędowi konsumenci:
„Zgłaszam oszustwo dotyczące wypożyczania hulajnóg w mieście Sopot. W lipcu 2020 r wypożyczyliśmy hulajnogę i do dziś firma Logo z Sopotu pobierała od nas opłatę 22,10 zł nawet kilka razy dziennie co uczyniło kwotę ponad 6700 zł.”
„Ostatnio zorientowałem się, że po jednorazowym wypożyczeniu hulajnogi Logo Sharing w Trójmieście były pobierane opłaty z mojego konta bankowego, aż po dziś dzień. 0 kontaktu z wypożyczalnią ani w ostateczności żadnych „punktów ani minut” które powinny przysługiwać po każdej pobranej opłacie. Opłaty były pobierane dwa razy dziennie lub częściej nawet po wyjeździe z Trójmiasta.”
Pobierz wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego
Postępowania właściwe dotyczą dwóch spółek: Logo-Sharing Sp. z o. o. Sp. k. w Sopocie (która była operatorem do 9 maja 2021 r.) oraz Logo-Sharing Group LLC w Tbilisi (Gruzja) – obecnego operatora.
Zarzuty Prezesa UOKiK dotyczą wywoływania wrażenia, że konsument kupuje jednorazowy przejazd hulajnogą, tymczasem jest to automatyczna płatna subskrypcja. Dostępne w aplikacji pakiety: „20 PLN/dzień day PASS”, „100 PLN/tydzień week PASS”,”300 PLN/miesiąc month PASS” - oznaczają w rzeczywistości częstotliwość pobierania pieniędzy z konta, a nie czas, w którym można korzystać z hulajnogi. W aplikacji nie pojawiały się jednoznaczne oznaczenia, które wyjaśniałyby to klientowi. Logo-Sharing nie prezentuje także w jasny sposób informacji, które są wymagane przez prawo – o cenie, czasie, na który zawierana jest umowa, sposobie jej wypowiedzenia. Spółka nie zapewniła żadnej możliwości kontaktu z nią - konsumenci mogą dzwonić na infolinię, na której odtwarzane jest nagranie odpowiedzi na najczęstsze pytania. Wątpliwości wzbudza również nieoznaczenie przycisku do złożenia zamówienia słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub równorzędnym.
- Z treści skarg, które otrzymujemy wynika, że z usług Logo-Sharing korzystają przede wszystkim turyści. Wielu z nich dopiero po zakończeniu wypoczynku zauważa, że z ich konta znikają pieniądze. Gdyby mieli zapewnione rzetelne informacje o tym, że zamawiają automatyczną subskrypcję, mogliby nie skorzystać z usług tej firmy. Sprawdzimy to w postępowaniach – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.
Postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. obrotów przedsiębiorcy.
O działaniach obu spółek Prezes UOKiK zawiadomił Prokuraturę. Postępowanie w sprawie prowadzi Komenda Miejska Policji w Sopocie. Osoby, które uważają, że zostały wprowadzone w błąd i doprowadzone do niekorzystnego rozporządzenia swoim mieniem, mogą zgłaszać się na policję. Bezpłatną pomoc świadczą również rzecznicy konsumentów.
Prezes Urzędu powiadomił także sklepy z aplikacjami na telefony komórkowe, takie jak AppStore, AppGallery oraz Google Play. Prezes UOKiK opisał problemy konsumentów w korzystaniu z aplikacji Logo Sharing i praktyki kwestionowane w postępowaniach. Zwrócił uwagę, że ze względu na dużą ilość skarg i straty finansowe konsumentów, warto by przedsiębiorcy rozważyli usunięcie tej aplikacji ze swoich sklepów.
Klienci, którym ściągnięto pieniądze, powinni rozważyć zakończenie umowy z przedsiębiorcą – w tym celu należy wyłączyć subskrypcję w aplikacji. Kolejnym krokiem powinno być złożenie reklamacji ze wskazaniem, że pieniądze zostały pobrane nienależnie.
Pomoc dla konsumentów:
Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Inspekcja Handlowa – w Twoim województwie
Pliki do pobrania:
- Komunikat prasowy (122,17 KB, docx, 2021.11.02)
- Wypowiedź Prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego (3,54 MB, mp3, 2021.11.02)
Więcej informacji: UOKIK