PRODUKTY XIAOMI – POSTĘPOWANIE WYJAŚNIAJĄCE I PRZESZUKANIE

Produkty Xiaomi – postępowanie wyjaśniające i przeszukanie

28.05.2024 r.

  • Prezes UOKIK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie możliwych antykonkurencyjnych praktyk przy sprzedaży sprzętu firmy Xiaomi.
  • Ponadto pracownicy Urzędu przeprowadzili w asyście Policji przeszukanie w siedzibach trzech podmiotów.
  • Trwa analiza zebranego materiału dowodowego.

Otrzymaliśmy informacje, że ceny sprzętu Xiaomi: Mi, Redmi, Redmi Note i POCO mogą być ustalane w wyniku niedozwolonego porozumienia. Wszcząłem w tej sprawie postępowanie wyjaśniające i zleciłem przeszukania w siedzibach trzech podmiotów. Zebraliśmy obszerny materiał dowodowy, który obecnie analizujemy - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Przeszukanie odbyło się w siedzibach Xiaomi Polska i dwóch dystrybutorów produktów tej firmy. Podejrzewane porozumienie może polegać na niedozwolonym ustalaniu cen elektroniki użytkowej, sprzętu RTV i AGD i produktów inteligentnych. W efekcie konsumenci nie mogliby kupić tych produktów taniej niż po odgórnie ustalonych cenach. 

Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnym przedsiębiorcom. Jeśli zebrany materiał potwierdzi podejrzenia, wówczas Prezes Urzędu rozpocznie postępowanie antymonopolowe i postawi zarzuty konkretnym podmiotom. Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję grozi kara finansowa w wysokości do 10 proc. obrotu przedsiębiorcy. Menadżerom odpowiedzialnym za zawarcie zmowy grozi z kolei kara pieniężna w wysokości do 2 mln zł.

Dotkliwych sankcji można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar (leniency). Daje on przedsiębiorcy uczestniczącemu w nielegalnym porozumieniu oraz menedżerom odpowiedzialnym za zmowę szansę obniżenia, a niekiedy uniknięcia kary pieniężnej. Można z niego skorzystać pod warunkiem współpracy z Prezesem UOKiK w charakterze „świadka koronnego” oraz dostarczenia wszelkich dowodów lub informacji dotyczących istnienia niedozwolonego porozumienia. 

Przedsiębiorców i menadżerów zainteresowanych programem łagodzenia kar zapraszamy do kontaktu z Urzędem. Pod specjalnym numerem telefonu: 22 55 60 555 prawnicy UOKiK odpowiadają na wszystkie pytania dotyczące wniosków leniency, również anonimowe. 

Pliki do pobrania:

VOUCHER OD BIEDRONKI – DECYZJA PREZESA UOKIK

Voucher od Biedronki – decyzja Prezesa UOKiK

20.05.2024 r.

  • Wziąłeś udział w promocji „Magia rabatów”, żeby taniej kupić świąteczne prezenty? Nie wiedziałeś, że bonusowy voucher obejmuje tylko niektóre i niepełne kategorie produktów?
  • Prezes UOKiK wydał decyzję zobowiązującą dotyczącą Jeronimo Martins Polska.
  • 150 zł – tyle otrzymają konsumenci. Sprawdź, czy dotyczy to również ciebie.

Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował praktyki spółki Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka, związane z akcją promocyjną „Magia Rabatów – Zabawki i Książki – Voucher od 01.12.2022 r. do 03.12.2022 r.” Jedną z nich było wprowadzanie w błąd co do warunków promocji w przekazach reklamowych. Informacje pojawiające się na plakatach w sklepach nie informowały o produktach, których nie można było kupić za voucher.

Promocja z gwiazdką

Posiadacze aplikacji lub karty Moja Biedronka byli zachęcani przez sieć do zakupu trzech produktów z kategorii książki i/ lub zabawki, a połowę kwoty wydanej na te produkty mieli otrzymać w formie vouchera wydrukowanego na paragonie. Voucher można było przeznaczyć na kolejne zakupy. W reklamach zamieszczonych w sklepach brakowało jednak dokładnej listy produktów, które można było kupić. Materiały marketingowe opatrzone były gwiazdką, przy której mniejszym drukiem informowano o ograniczeniach promocji, która miała obowiązywać tylko na wybrane artykuły przemysłowe lub tekstylia. Ze skarg, które otrzymywał Urząd wynikało, że konsumenci byli zaskoczeni tym, że nie mogą zapłacić voucherem za istotną część produktów powszechnie przypisanych do tych kategorii.

Co istotne, informacja o części artykułów niewchodzących w zakres promocji, takich jak chemia gospodarcza, kosmetyki, środki czystości czy odświeżacze powietrza, była przedstawiana klientom dopiero po zakupie – wydrukowaniu paragonu z voucherem. Szczegółowa informacja dostępna była jedynie na stronie internetowej sieci handlowej, mimo że konsumenci dokonywali zakupów w sklepie stacjonarnym. Regulamin promocji nie był dostępny w sklepie w taki sposób, aby klienci mogliby bez problemu zapoznać się z jego treścią przed skorzystaniem z promocji.

Prezes UOKiK wydał decyzję, w której nałożył na Jeronimo Martins Polska obowiązek przyznania klientom, którzy nie wykorzystali vouchera, środków finansowych.

Warunki promocji powinny być jasne dla konsumenta, bez haczyków czy gwiazdek, wyjątków zapisanych małą czcionką. Nie można organizować akcji, które nie spełniają podstawowych kryteriów przejrzystej komunikacji, ani nie umożliwiają realnego i swobodnego zapoznania się z regulaminem promocji bezpośrednio w sklepie, podczas robienia zakupów. Grudniowa promocja w sklepach Biedronka zamiast miłym, przedświątecznym bonusem, stała się dla konsumentów kłopotliwym doświadczeniem – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

W ramach zobowiązania do zmiany praktyk Jeronimo Martins Polska dostarczy nowe vouchery dla poszkodowanych klientów o wartości 150 złotych. Zachęcam wszystkich, którzy wzięli udział w akcji promocyjnej „Magia rabatów”, do skorzystania z rozwiązań wynikających z wydanej decyzji - dodaje Prezes UOKiK.

Na jakich zasadach jest przyznawany nowy voucher? 

Benefity dotyczą klientów sieci Biedronka, którzy zrobili zakupy w ramach akcji promocyjnej „Magia Rabatów” w okresie 1-3 grudnia 2022 r., otrzymali promocyjny voucher, ale go nie zrealizowali i nadal są w programie lojalnościowym sieci. Osoby spełniające te kryteria automatycznie otrzymają od spółki bon o wartości 150 zł za każdy niewykorzystany wcześniej voucher, który będzie: 

  • przyznany automatycznie na kartę Moja Biedronka w ciągu 14 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji;
  • można nim będzie zapłacić za wszystkie produkty oferowane w sklepach sieci Biedronka (z wyłączeniem napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych, preparatów początkowego żywienia niemowląt oraz wszelkich usług czy doładowań, w tym doładowań telefonów i kart podarunkowych) w ramach jednorazowych zakupów;
  • nie będzie podlegał wymianie na gotówkę; 
  • będzie ważny rok od dnia jego wydania.

Informacja o decyzji Prezesa UOKiK ma trafić do konsumentów poprzez różne kanały komunikacji marki Biedronka z klientami: tablice ogłoszeniowe w sklepach sieci, stronę www.biedronka.pl, sms-y (pod warunkiem posiadania zgód na kontakt w celach reklamowych), aplikację mobilną Biedronka oraz profil przedsiębiorcy na Facebooku. Konsumentom, którzy po przeprowadzeniu akcji zrezygnowali z udziału w programie lojalnościowym Moja Biedronka i nie są jego członkami, Jeronimo Martins przyzna e-kod o wartości 150 zł za każdy niewykorzystany voucher. Aby go otrzymać, należy zwrócić się do Biura Obsługi Klienta Biedronki mailowo  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.  lub telefonicznie 800 080 010 lub 22 205 33 00.

Szczegóły zawarte są w decyzji Prezesa UOKiK.

MYLĄCA CENA I ZNIKAJĄCY RABAT – VECTRA I MULTIMEDIA POLSKA Z ZARZUTAMI PREZESA UOKIK

Myląca cena i znikający rabat – Vectra i Multimedia Polska z zarzutami Prezesa UOKiK

14.05.2024 r.

  • Prezes UOKiK wszczął postępowania wobec Vectry i Multimedia Polska.
  • Zarzuty dotyczą sposobu prezentowania cen i pozbawiania konsumentów rabatu w sytuacji, gdy nie opłacili oni w terminie abonamentu lub innych opłat wskazanych na rachunku.
  • Spółkom grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

Vectra i Multimedia Polska oferują swoim abonentom rabaty za korzystanie z elektronicznych faktur, wyrażenie zgód marketingowych i terminowe regulowanie płatności. Każdy z tych trzech warunków powiązany jest ze zniżką w wysokości ok. 5 zł. Prezes UOKiK w toku prowadzonych postępowań ustalił, że  cena usług uwzględniająca te rabaty prezentowana jest jak cena standardowa, co może wprowadzać w błąd. Ma to miejsce zarówno w przekazach marketingowych, jak i podczas rozmów sprzedażowych z konsultantem. Konsument jest zachęcany atrakcyjną ofertą abonamentu na internet stacjonarny lub zawierający go szerszy pakiet usług, ale nie otrzymuje od razu jasnej informacji, że np. nieudzielenie określonych zgód (na marketing i e-fakturę) lub ich wycofanie będzie się wiązało z wyższymi opłatami.

Konsumenci powinni już w przekazie marketingowym lub na początku telefonicznej rozmowy sprzedażowej otrzymywać jasną i czytelną informację o tym, ile zapłacą za usługę i jakie są ewentualne warunki tej ceny. Jeśli przedsiębiorcy podają cenę uwzględniającą rabat, powinni to jasno komunikować poprzez wskazanie także rodzaju rabatu i jego wysokości – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Za karę tracisz rabat

Vectra i Multimedia Polska konsumentom, którzy nie opłacają rachunków w terminie lub mają zaległości w płatnościach podwyższają kolejne faktury o wartość rabatu, który był uwzględniony w cenie oferty dotyczącej internetu stacjonarnego. Takie zaległości mogą dotyczyć nie tylko opłat abonamentowych za internet stacjonarny, z którym jest związany otrzymany rabat, ale także wszystkich innych płatności, które mogą być uwzględnione na jednej fakturze. Przykładowo – za różne usługi dodatkowe, które użytkownik zamówił od firmy telekomunikacyjnej. Rabat można odzyskać dopiero po uiszczeniu zaległych i aktualnych płatności.

W ocenie Prezesa UOKiK utrata rabatu za nieopłacenie faktury w terminie może mieć charakter kary umownej. Tymczasem, zgodnie z przepisami kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mogą zastrzegać tego rodzaju sankcje jedynie w przypadku zobowiązań niepieniężnych. W omawianym przypadku operatorzy zastrzegli sobie możliwość podwójnego karania abonentów. Niezależnie od cofnięcia zniżek, mogą naliczać odsetki za opóźnienia w regulowaniu należności. Zdaniem Prezesa UOKiK taka praktyka obu przedsiębiorców może naruszać zbiorowe interesy konsumentów. Jeśli zarzuty się potwierdzą Vectrze i Multimedii Polska, grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu.

To nie jedyne działania Urzędu odnośnie podobnych praktyk firm telekomunikacyjnych. W toku są postępowania wobec P4, CANAL+ i T-Mobile dotyczące karania konsumentów utratą jednego z rabatów w związku z nieopłaceniem faktury w terminie. Ten aspekt jest także analizowany w prowadzonych aktualnie postępowaniach wyjaśniających dotyczących Netii i Orange. Ponadto w powyższych postępowaniach wyjaśniających, jak i tych dotyczących CANAL+, P4 oraz T-Mobile Prezes UOKiK sprawdza, w jaki sposób operatorzy prezentują ceny usług telekomunikacyjnych. 

GLOBALNIE NA RZECZ KONSUMENTÓW – PREZYDENCJA UOKIK W ICPEN

Globalnie na rzecz konsumentów – prezydencja UOKiK w ICPEN

07.05.2024 r.

  • Już dziś zaczyna się międzynarodowa debata o skutecznej ochronie praw konsumentów.
  • Spotykamy się z przedstawicielami ponad 70 krajów, którzy w dniach 7-10 maja biorą udział w konferencji UOKiK w Gdańsku.
  • Wydarzenie jest częścią polskiej prezydencji w ICPEN – Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów.

We współczesnym, gwałtownie zmieniającym się świecie, w którym tempo nadają kolejne cyfrowe innowacje, urzędy chroniące konsumentów muszą działać szybko, efektywnie i spójnie. Niezbędne są międzynarodowa współpraca i dzielenie się doświadczeniami. Tym zajmuje się Międzynarodowa Sieć Ochrony Konsumentów – ICPEN [International Consumer Protection and Enforcement Network], która skupia przedstawicieli ponad 70 krajów. Ich wspólnym działaniom od 1 lipca 2023 r. w ramach rocznej prezydencji przewodzi UOKiK. Przedstawiciele zaangażowanych państw podsumują dokonania i zaprezentują wnioski z pracy grup roboczych podczas konferencji, która potrwa do 10 maja w Gdańsku. Wydarzenie stanowi platformę do dyskusji, wymiany praktyk i inspiracji. Hasłem przewodnim jest „Wzmocnienie odpowiedzialnych wyborów konsumenckich” [Empowering responsible consumer choices].

Decyzje konsumentów napędzają gospodarki, będąc inspiracją dla innowacji i inwestycji przedsiębiorstw. Przepisy prawa oraz narzędzia instytucji chroniących konsumentów muszą być dostosowane do współczesnych wyzwań, aby zapewnić bezpieczeństwo kluczowym uczestnikom rynku. Polska prezydencja w ICPEN wyznaczyła priorytety i kierunki prac, które mają zapewnić konsumentom możliwość dokonywania świadomych i zrównoważonych wyborów. Takich, które będą mogli podejmować autonomicznie i w bezpiecznych warunkach – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny. 

Pierwszy wybór – uważność 

Bycie uważnym na to, co i w jaki sposób oferują przedsiębiorcy, to najlepsza strategia zakupowa. Zachowania takie jak czytanie etykiet, weryfikacja ceny jednostkowej produktu czy chociażby sporządzanie listy zakupów, sprzyjają wyższej świadomości praktyki downsizingu. Takie są wnioski z badań społecznych „Downsizing w ocenie polskich konsumentów”, które w ramach działań w sieci ICPEN przeprowadził UOKiK.

Ponad połowa badanych – 66 proc. – zaobserwowała zmniejszenie wagi lub pojemności kupowanych produktów, jeszcze większy odsetek, bo 79 proc., przyznaje, że o tym słyszała. W opinii zdecydowanej większości ankietowanych taka praktyka stanowi naruszenie prawa konsumentów do rzetelnej informacji i jest wprowadzaniem w błąd. 91 proc. badanych zgadza się ze stwierdzeniem, że należy odgórnie wprowadzić działania mające na celu ochronę praw konsumenckich. W przeciwdziałaniu zjawisku downsizingu, inaczej shrinkflacji, pomóc mogą regulacje prawne, ale niezbędna jest także edukacja. 

Konsumenci swoimi wyborami mogą pokazać, że nie wspierają firm i marek, które swoimi strategiami biznesowymi naruszają interesy konsumentów, pozbawiając ich prawa do pełnej i rzetelnej informacji. Respondenci szczególnie świadomi praktyki downsizingu to osoby w wieku 40–59 lat, zamieszkujące duże miasta powyżej 200 tys. mieszkańców, z wykształceniem średnim lub wyższym.

Po drugie – zrozumienie

Aby dokonywać odpowiedzialnych wyborów, konsument musi rozumieć, na co wyraża zgodę, jaki produkt kupuje, a także na co musi uważać. Podczas konferencji jedna z dyskusji dotyczyć będzie konsumenta wrażliwego – wymagającego szczególnej ochrony. W dzisiejszej, już bardzo zaawansowanej cyfrowo rzeczywistości, ta definicja odnosi się do większości z nas – wszyscy jesteśmy narażeni na digitalowe pułapki. Skok technologiczny, a za nim liczba usług oferowanych online, sprawia, że każdy konsument musi mieć podstawową wiedzę o tym jak bezpiecznie korzystać z nowoczesnych narzędzi. 

Zagadnienia te pod kątem ochrony konsumentów w usługach finansowych oferowanych przez internet zgłębiane są w ramach projektu ICPEN „Ochrona konsumentów w internecie – Finanse przyszłości: usługi i scamy”, którego liderem jest UOKiK. Chodzi o zbadanie e-rynku nowych usług finansowych i pojawiających się na nim zagrożeń, w tym nieuczciwych praktyk na pograniczu legalnych i nielegalnych ofert i zachęt. Ich rodzaje, funkcjonalności i liczba są bardzo duże, są skomplikowane i nieprzejrzyste, co sprawia, że niejednokrotnie trudno jest konsumentom określić granicę pomiędzy tym, co jest rzetelną ofertą, a co oszustwem czy scamem. Globalny dostęp do różnorodnych usług cyfrowych czy możliwość wykonywania szybkich płatności z jednej strony – są korzystne, z drugiej strony – narażają konsumentów na globalne zagrożenia. 

Polski urząd jest także inicjatorem i liderem projektu „Online marketing”, który podejmuje zagadnienia związane z marketingiem cyfrowym – m.in. opiniami, dark patterns, influencer marketingiem. Jednym z efektów prac międzynarodowej grupy roboczej będzie przewodnik dotyczący opinii w internecie jako narzędzia wpływu na decyzje konsumentów. Dokument będzie zawierał wskazówki dla konsumentów czytających, jak i zamieszczających opinie – m.in. na temat tego, jakie informacje użytkownicy powinni otrzymać odnośnie zasad dodawania i moderowania recenzji na stronie internetowej, na której istnieje możliwość ich zamieszczania. Odbiorcy przewodnika dowiedzą się, co może wskazywać na to, że opinie są fałszywe i jakie zasady stosować podczas dodawania własnych opinii.

Po trzecie – odpowiedzialność

Wśród wielu czynników, które oddziałują na wybory konsumenckie, jednymi z istotniejszych są kwestie środowiskowe i etyczne. Konsument kierując się dobrem środowiska przy dokonywaniu decyzji zakupowych, nie może być wprowadzany w błąd. ICPEN od kilku lat prowadzi prace nad tym, aby skutecznie chronić konsumentów przed greenwashingiem. Zjawisko tworzenia przez przedsiębiorców mylących, niejasnych lub nieprawdziwych przekazów wskazujących na ekologiczne, zrównoważone podejście do oferowanych produktów i usług, to realny problem. Zagadnienie to wymaga reakcji i inicjatyw ze strony instytucji ochrony konsumentów by ustrzec kupujących przed fałszywymi deklaracjami o zrównoważonym rozwoju i umożliwić egzekwowanie prawa w tym zakresie. 

Na koniec - efektywne działania

Nowe wyzwania wymagają nowego spojrzenia na temat efektywności działań organów konsumenckich. Podczas konferencji w Gdańsku przedstawiciele wysokiego szczebla – w tym szefowie instytucji ochrony konsumentów –  będą mieli możliwość wymiany doświadczeń i omówienia rozwiązań stosowanych przez różne organy w celu poprawy globalnej ochrony konsumentów.

W ramach polskiej prezydencji pracujemy nad kolejnymi sposobami zwiększenia skuteczności działań oraz poszerzenia współpracy na rzecz ochrony konsumentów. Istotne jest to, jak urzędy chroniące na co dzień konsumentów mogą wzmacniać potencjał ICPEN oraz jak sieć może przyczynić się do zwiększenia ich efektywności. Finalnym beneficjentem jest konsument – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Razem na rzecz konsumentów

UOKiK jest częścią Międzynarodowej Sieci Ochrony Konsumentów [International Consumer Protection and Enforcement Network – ICPEN]od 1996 roku. Przewodniczy jej pracom po raz drugi (pierwszy raz w latach 2006–2007). Urząd podczas swojej prezydencji intensywnie pracuje nad zwiększeniem rozpoznawalności i skuteczności działań ICPEN. W trakcie polskiego przewodnictwa do sieci dołączyły instytucje ochrony konsumentów z Armenii, Chorwacji, Gruzji i Rumunii, a Bank Światowy powiększył grono jej obserwatorów, które dotychczas tworzyły m.in. Komisja Europejska, Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) czy Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD). Dzięki wymianie doświadczeń i wspólnym inicjatywom międzynarodowych partnerów ICPEN stale powiększa wachlarz narzędzi służących ochronie konsumentów. 

Kolejnym państwem, które przejmie prezydencję w sieci, będą Stany Zjednoczone. 

EKSPRESY DO KAWY JURA – POSTĘPOWANIE PREZESA UOKIK

Ekspresy do kawy Jura – postępowanie Prezesa UOKiK

06.05.2024 r.

  • Czy przez prawie 10 lat ceny ekspresów do kawy marki Jura były ustalane w wyniku zmowy?
  • Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął w tej sprawie postępowanie przeciwko spółce Jura Poland i właścicielom sklepów: RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert.
  • Zarzuty otrzymała również jedna osoba fizyczna.

Jura Poland jest wyłącznym importerem ekspresów do kawy marki Jura. Prezes UOKiK m.in. podczas przeszukania w siedzibach kilku spółek uzyskał dowody wskazujące, że przedsiębiorca mógł zawrzeć porozumienie ograniczające konkurencję z autoryzowanymi dystrybutorami swoich produktów.

- Ze zgromadzonego materiału dowodowego wynika, że spółka Jura Poland mogła zawrzeć zmowę cenową ze sprzedawcami ekspresów, w tym największymi sklepami z elektroniką i sprzętem AGD. Przedsiębiorcy mogli przez blisko 10 lat w niedozwolony sposób ustalać ceny produktów. Oznaczałoby to, że konsumenci nie mogli kupić ekspresów taniej niż po odgórnie narzuconych stawkach – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jura Poland i autoryzowani dystrybutorzy mogli uzgadniać minimalne ceny odsprzedaży ekspresów oraz akcesoriów do nich. Z informacji zebranych w trakcie postępowania wyjaśniającego wynika, że stawki stosowane przez sprzedawców nie mogły być niższe niż ustalone. Mogło dochodzić również do uzgadniania cen promocyjnych i wartości gratisów dla klientów końcowych. Ustalenia mogły dotyczyć zarówno sprzedaży tradycyjnej, jak i w sklepach internetowych.

Jura Poland mogła również monitorować ceny stosowane przez autoryzowanych dystrybutorów i interweniować, jeśli były one poniżej ustalonego poziomu, np. grożąc wstrzymaniem dostaw, rozwiązaniem umowy lub brakiem jej przedłużenia. Celem tych działań mogło być wywieranie presji na stosowanie cen ustalonych w wyniku porozumienia. Sprzedawcy mogli również wzajemnie obserwować swoje działania i w razie stosowania zbyt niskich cen zwracać się do Jura Poland o interwencję.

Prezes UOKiK postawił zarzuty Jura Poland oraz osobie zarządzającej w spółce, która odpowiadała za politykę dystrybucyjną przedsiębiorcy. Postępowanie prowadzone jest również przeciwko czterem istotnym sprzedawcom ekspresów Jura: Euro-net, Media Saturn Holding, Media Saturn Online i Terg. Są to właściciele popularnych sklepów ze sprzętem elektronicznym oraz AGD: RTV Euro AGD, Media Markt i Media Expert. Zgodnie z przepisami maksymalna kara za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję wynosi 10 proc. obrotu dla przedsiębiorcy oraz 2 mln zł dla menadżerów.

Dotkliwych sankcji można uniknąć dzięki programowi łagodzenia kar (leniency). Daje on przedsiębiorcy uczestniczącemu w nielegalnym porozumieniu oraz menadżerom odpowiedzialnym za zmowę szansę obniżenia, a niekiedy uniknięcia sankcji pieniężnej. Można z niego skorzystać pod warunkiem współpracy w charakterze „świadka koronnego” z Prezesem UOKiK oraz dostarczenia dowodów lub informacji dotyczących istnienia niedozwolonego porozumienia. Zainteresowanych programem łagodzenia kar zapraszamy do kontaktu z Urzędem. Pod specjalnym numerem telefonu: 22 55 60 555 pracownicy UOKiK odpowiadają na wszelkie pytania dotyczące programu leniency, także anonimowe.

Przypominamy również, że prowadzimy program pozyskiwania informacji od anonimowych sygnalistów. Chcesz poinformować UOKiK o praktykach ograniczających konkurencję? Wejdź na uokik.whiblo.pl lub zeskanuj kod QR, który znajdziesz poniżej i skorzystaj z prostego formularza. Zastosowany system zapewnia całkowitą anonimowość, również wobec Urzędu. 

Pliki do pobrania: