PRAWIE 2,5 MLN ZŁ KARY DLA SPÓŁKI MERIDA POLSKA

Prawie 2,5 mln zł kary dla spółki Merida Polska

20.03.2023 r.

  • Spółka Merida przez 6 lat zabraniała swoim dystrybutorom sprzedaży rowerów przez internet.
  • Spowodowało to podział rynku i ograniczenie konsumentom możliwości wyboru jedynie do najbliższych sklepów stacjonarnych.
  • Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na spółkę karę w wysokości prawie 2,5 mln zł.

Czytaj więcej...

PREZENTOWANIE CEN W SERWISACH INTERNETOWYCH Z BILETAMI - DZIAŁANIA PREZESA UOKIK

Prezentowanie cen w serwisach internetowych z biletami - działania Prezesa UOKiK

09.03.2023 r.

  • Uwaga na komunikaty: cena za bilet na koncert „od 100 zł”. Na końcowym etapie zamówienia może się okazać, że nawet za najtańszy zapłacisz więcej, bo serwis doliczy obowiązkową opłatę.
  • Prezes UOKiK postawił spółce eBilet zarzut wprowadzania konsumentów w błąd co do rzeczywistej ceny oferowanych biletów.
  • Spółki Eventim i Ticketmaster otrzymały wezwanie do zmiany praktyk.

Czytaj więcej...

KARA DLA HANDLARZA OPINIAMI - KOLEJNE DZIAŁANIA UOKIK

Kara dla handlarza opiniami - kolejne działania UOKiK

27.02.2023 r.

  • Prezes UOKiK nałożył na Agencję City Damian Trzciński z Poznania karę w wysokości 40 tys. zł za handel nieprawdziwymi recenzjami w internecie.
  • Umieszczane przez przedsiębiorcę opinie wprowadzały konsumentów w błąd co do reputacji firm oraz oferowanych przez nie produktów i usług.
  • To nie koniec działań, są zarzuty za podobne praktyki wobec firmy J&J Jakub Brożyna z Rzeszowa. Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. obrotu.

Czytaj więcej...

DARK PATTERNS - UWAGA: MANIPULACJA!

Dark patterns - uwaga: manipulacja!

24.02.2023 r.

  • Automatycznie dodane do koszyka ubezpieczenie produktu? Zgoda na przekazanie danych w miejscu przycisku „dalej”? Niewidoczne koszty wysyłki? To przykłady tzw. dark patterns – dowiedz się o nich więcej na uokikgovpl.
  • Dark patterns to praktyki wykorzystujące wiedzę o zachowaniach użytkowników do wpływania na ich decyzje. Stosowane w aplikacjach i na stronach WWW, np. w e-sklepach, wymuszają niezamierzone lub niechciane działania konsumentów.
  • Kontrola Komisji Europejskiej i sieci Consumer Protection Cooperation, w tym UOKiK, wykazała, że prawie 40 proc. z 399 e-sklepów różnych branż stosowało co najmniej jedną z trzech sprawdzanych dark patterns: fałszywy liczniki czasu, zwodniczy interfejs, ukrywanie informacji. Dowiedz się więcej o tych działaniach tutaj.

Czytaj więcej...

NIEDOZWOLONE KLAUZULE W UMOWACH UBEZPIECZENIOWYCH - DECYZJE PREZESA UOKIK

Niedozwolone klauzule w umowach ubezpieczeniowych - decyzje Prezesa UOKiK

20.02.2023 r.

  • Spółki Generali Życie TU oraz TU Allianz Życie stosowały niedozwolone postanowienia umowne.
  • Prezes UOKiK zakwestionował mechanizm pobierania przez Generali Życie opłat alokacyjnych w umowach ubezpieczenia na życie z ufk i nałożył na tego przedsiębiorcę blisko 11,2 mln zł kary.
  • W przypadku Allianz (dawniej Aviva) zastrzeżenia budziły niejasne klauzule modyfikacyjne umożliwiające podwyżki różnych opłat – spółka zaprzestanie ich stosowania, a konsumentom dotkniętym zmianami opłat wypłaci rekompensaty.

Czytaj więcej...