BLACK FRIDAY - VADEMECUM ŁOWCÓW OKAZJI

Black Friday - VADEMECUM ŁOWCÓW OKAZJI

26.11.2021 r.

  • Konsumencie, Ty masz łapać okazje, nie one Ciebie! Obejrzyj webinar UOKiK i ECK: „Black Friday – VADEMECUM ŁOWCÓW OKAZJI”.
  • Realne problemy konsumentów, czerwone flagi e-zakupów oraz edukacyjne symulatory zakupowe – o tym porozmawiamy już dziś o godz. 10.00, na kanale UOKiK na YouTubie.
  • Warto, abyś wiedział, do czego zobowiązani są sprzedawcy i jakie masz prawa. Przypominamy o tym.

„Sprawdź setki produktów w niskich cenach”, „z nami oszczędzisz najwięcej”, „promocje wszystkich największych sklepów”. Ruszył szał wyprzedaży – rozpoczął się Black Friday! Co roku UOKiK otrzymuje skargi od konsumentów, którzy dali się złapać w sidła promocji – dotyczą one m.in. żonglowania cenami czyli stwarzania pozoru, że promocja jest atrakcyjna - poprzez podnoszenie ceny kilka dni wcześniej. Tego typu działania mogą stanowić nieuczciwe praktyki rynkowe, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelności i uczciwości względem klientów.

– Najważniejszym prawem konsumenta jest prawo do rzetelnej informacji. Podczas „super okazji” warto pamiętać, że niezależnie od tego, czy kupujemy towar w cenie promocyjnej czy regularnej, obowiązują te same prawa konsumenckie. Prawo do reklamacji jest podstawowym prawem każdego konsumenta – również osób kupujących na wyprzedażach – tłumaczy Prezes Urzędu Tomasz Chróstny.

Vademecum łowców okazji

Podczas wyprzedaży Black Friday jednymi z popularniejszych produktów są sprzęty elektroniczne, w tym telewizory. Przypominamy, że w przyszłym roku odbiorcy telewizji naziemnej będą korzystać z nowego standardu nadawania sygnału - DVB-T2/HEVC. Większość telewizorów wyprodukowanych w ostatnich latach jest dwusystemowa, czyli wyposażona w możliwość odbioru obecnego systemu - DVB-T, jak i nowego - DVB-T2. Jednak kupując nowy telewizor zweryfikujmy, czy odbiornik ma funkcje przystosowane do wprowadzanego standardu  – dodaje Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

  • Czy mogę reklamować towar?

Tak. Jeżeli produkt ma wadę, zwróć się do sprzedawcy w ciągu 2 lat od dnia jego wydania. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy towar został przeceniony ze względu na wadę i zostałeś o tym poinformowany.

  • Czego mogę żądać przy reklamacji?

Możesz żądać naprawy, wymiany towaru lub obniżenia ceny. Przedsiębiorca musi rozpatrzeć taką reklamację w ciągu 14 dni – jeśli nie dotrzyma terminu, przyjmuje się, że ją uznał. Jeżeli wada jest istotna (np. uszkodzona powłoka eleganckiego obuwia), możesz żądać odstąpienia od umowy. Aby zgłosić reklamację, powinieneś posiadać dowód zakupu – może to być m.in. paragon, faktura VAT, wyciąg z karty.

  • Czy mogę zwrócić produkt?

Możliwość zwrotu zależy od dobrej woli sprzedawcy i to on określa warunki. Warto spytać o to przed zakupem.

  • A jeśli przy kasie cena okaże się wyższa, niż na wywieszce albo metce?

Masz prawo kupić towar w korzystniejszej dla Ciebie cenie.

Wolisz kupować przez internet?

  • W jakim terminie powinienem otrzymać zakupiony produkt?

W ciągu 30 dni od daty zamówienia, termin obowiązuje we wszystkich krajach UE. Jeżeli się wydłuża, możesz odstąpić od umowy.

  • Czy mogę zwrócić przeceniony produkt?

Masz na to 14 dni, towar nie powinien jednak nosić śladów użytkowania. Istnieją wyjątki od tej reguły np. rzeczy wyprodukowane na specjalne zamówienie (biżuteria z grawerem, zasłony na wymiar Twojego okna), odpieczętowane płyty lub gry. Pamiętaj, że ponosisz koszty odesłania produktu do sprzedawcy.

  • Jak najbezpieczniej zapłacić?

Płatność kartą kredytową jest najbezpieczniejszą formą zapłaty. W sytuacji, gdy sprzedawca zawodzi (np. nie dostarcza towaru w ciągu 30 dni), możesz zgłosić się do banku o wszczęcie procedury charge back. W tym celu musi złożyć w nim reklamację. Następnie dokumenty są przekazywane do odpowiedniego centrum rozliczeniowego, które kontaktuje się w tej sprawie ze sprzedawcą. Cała procedura przebiega bez konieczności Twojego czynnego udziału. Jeśli Twoje żądanie jest zasadne, otrzymasz zwrot wszystkich utraconych środków na konto.

Jeśli obawiasz się płacić za zamówienie z góry – wybierz płatność za pobraniem. Jest to rodzaj przesyłki kurierskiej, za którą adresat płaci dopiero w momencie odbioru. To dobre rozwiązanie w przypadku zamawiania wartościowych produktów lub testowania nowego sklepu internetowego.

BEZPŁATNE PORADY: 26 listopada (piątek), godz. 10.00.

Po więcej wskazówek zapraszamy już dziś o godzinie 10.00 podczas webinaru: Black Friday – VADEMECUM ŁOWCÓW OKAZJI. Dowiesz się więcej, nie tylko o swoich prawach, ale poznasz również najpopularniejsze sztuczki sprzedawców. Na Twoje pytania odpowiedzą eksperci UOKiK i ECK oraz Rzeczniczka Konsumentów w Białej Podlaskiej.

Oglądaj nas na kanale UOKiK na YouTube. Zapraszamy do udziału i zadawania pytań.

Bezpłatną pomoc konsumencką na co dzień otrzymasz w następujących miejscach:

  • Infolinia Konsumencka: w sprawach prostych bez analizy dokumentów, nr tel.: 801 440 220 oraz 22 290 89 16.
  • Konsumenckie Centrum E-porad -   Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. .
  • Rzecznicy konsumentów w Twoim mieście lub powiecie - www.uokik.gov.pl/pomoc.
  • Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej - www.uokik.gov.pl/wiih.
  • Europejskie Centrum Konsumenckie: w sprawach transgranicznych, które dotyczą sprzedawców z obszaru Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii. Strona internetowa: https://konsument.gov.pl/

Więcej informacji na www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

Pomoc dla konsumentów:

Tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16 – infolinia konsumencka
E-mail:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
Rzecznicy konsumentów – w Twoim mieście lub powiecie
Inspekcja Handlowa – w Twoim województwie

Pliki do pobrania:

Więcej informacji: UOKIK

ZATORY PŁATNICZE - KOLEJNE DECYZJE PREZESA UOKIK

Zatory płatnicze - kolejne decyzje Prezesa UOKiK

24.11.2021 r.

  • Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał kolejne decyzje w sprawach zatorów płatniczych.
  • Nałożył ponad 313 tys. zł kary na spółkę Exide Technologies oraz odstąpił od nałożenia sankcji finansowych na trzech przedsiębiorców.
  • Trwają prace nad nowelizacją przepisów, która zapewni skuteczniejszą walkę z zatorami płatniczymi.

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał kolejne decyzje wobec przedsiębiorców, którzy generowali zatory płatnicze. Pierwsza z nich dotyczy producenta baterii i akumulatorów. Chodzi o spółkę Exide Technologies z Poznania. Przedsiębiorca dodatkowo naruszył przepisy o maksymalnych terminach zapłaty, stosując zbyt długie, bo ponad 60-dniowe, terminy wobec dostawców - mikro, małych i średnich firm.

Spółka Exide nie płaciła w terminie wielu polskim dostawcom m.in. producentom akumulatorów, ołowiu, firmom zajmującym się recyklingiem akumulatorów czy producentom z branży elektronicznej. Tylko w ciągu trzech miesięcy 2020 r. nie uregulowała w terminie ponad 3 tysięcy faktur wobec 441 kontrahentów na łączną kwotę ponad 111 mln zł. Z kolei należności których nie otrzymała lub dostała z opóźnieniem wyniosły niewiele ponad 13 mln zł, co oznacza, że w niewielkim stopniu sama padła ofiarą zatorów – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Zgodnie z przepisami, wysokość kary administracyjnej obliczana jest według wzoru i zależy od wysokości niezapłaconego w terminie świadczenia pieniężnego, odsetek ustawowych oraz długości opóźnienia. W przypadku Exide Technologies kara pieniężna, po zastosowaniu ustawowego wzoru, wyniosła ponad 313 tys. zł.

Trzy odstąpienia od wymierzenia kary

Przepisy dotyczące zatorów płatniczych przewidują, że Prezes UOKiK musi odstąpić od wymierzenia kary, jeśli w badanym okresie suma należności, których przedsiębiorca nie otrzymał lub otrzymał z opóźnieniem, przewyższała sumę zobowiązań, których sam nie zapłacił lub zapłacił z opóźnieniem.

Tak było w przypadku trzech przedsiębiorców: działającego w branży produkcji chemikaliów organicznych Silekol, E003B7 – spółki zajmującej się budową bloku energetycznego oraz Procam Polska, która działa na rynku hurtowej sprzedaży wyrobów chemicznych.

Prezes UOKiK ustalił, że spółka Silekol w badanym czasie nie uregulowała w terminie świadczeń pieniężnych na kwotę ponad 54,1 mln zł, jednocześnie nie otrzymując terminowo należności na ponad 56,5 mln zł. Suma zobowiązań nieuregulowanych w terminie przez E003B7 wyniosła w badanym okresie ponad 64,2 mln zł, a suma opóźnionych należności - ponad 69,1 mln zł. W przypadku Procam Polska opóźnienia w zapłacie kontrahentom wyniosły 57,9 mln zł, a równocześnie należności otrzymane przez nią po terminie zamknęły się w kwocie 58,8 mln zł.

- Jak wynika z prowadzonych postępowań poszkodowani przez zatory płatnicze są w szczególności mikro, mali i średni przedsiębiorcy, którym silniejsi kontrahenci najpierw narzucają wydłużone terminy zapłaty, a następnie nie płacą w terminie. Jest to szczególnie niekorzystne właśnie dla spółek sektora MŚP, dla których koszt pozyskania kapitału obrotowego jest nieporównywalnie wyższy niż w przypadku dużych przedsiębiorców, co więcej – mniejsze podmioty mają utrudnione możliwości korzystania z rozwiązań poprawiających płynność finansową, takich jak faktoring lub cashpooling - mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Analizy przepływów pieniężnych nieuczciwych przedsiębiorców, jak i wszczęte postępowania, przypadły w szczególnym momencie, tj. w czasie pandemii COVID-19. Skala zagrożenia zatorami płatniczymi na poziomie makro jest silnie powiązana z koniunkturą i nastrojami gospodarczymi uczestników rynku. Niezależnie jednak od powyższego, zatory płatnicze zawsze mają negatywny wpływ na płynność finansową przedsiębiorstw i ich rozwój, zwiększając koszty prowadzenia działalności, a w najtrudniejszych momentach mogąc doprowadzić do upadłości lub likwidacji dotkniętych nimi przedsiębiorców. Zadaniem Urzędu jest zatem walka z tym niepożądanym zjawiskiem oraz sukcesywna poprawa dyscypliny płatniczej przedsiębiorców. 

Nowelizacja przepisów

Przez prawie dwa lata od wprowadzenia ustawy antyzatorowej UOKiK przeanalizował ponad 100 mln transakcji handlowych pomiędzy przedsiębiorcami. Doświadczenia Urzędu pokazują, że obowiązujące przepisy nie pozwalają na efektywną realizację podstawowego celu, jakim jest skuteczne eliminowanie opóźnień w płatnościach. Ustawa m.in. w niezwykle sztywny sposób określa ramy działania Prezesa UOKiK, nie pozwala również na wzięcie pod uwagę szczególnych uwarunkowań gospodarczych czy też konkretnych okoliczności dotyczących przedsiębiorców. Obecne przepisy i wynikające z nich procedury są niezwykle czasochłonne, absorbują poważnie zasoby zarówno przedsiębiorców objętych postępowaniem i ich kontrahentów, jak i ekspertów Urzędu.  

W tej chwili trwają uzgodnienia międzyresortowe dotyczące nowelizacji ustawy. Zdaniem Urzędu niezbędne jest przede wszystkim uelastycznienie obowiązujących przepisów, w tym w zakresie uwzględniania przy wymiarze kary szczególnych okoliczności dotyczących naruszenia jak i samego przedsiębiorcy, łagodzących jak i obciążających. Dzięki temu kara byłaby adekwatna do wagi naruszenia, sytuacji przedsiębiorcy czy postawionego ustawie zadaniu jakim jest ograniczanie zatorów płatniczych.

Jesteśmy w trakcie rozmów z Ministerstwem Rozwoju i Technologii. Chcemy przekonać resort do rozwiązań wyposażających Urząd w instrumenty skuteczniejszej walki z zatorami płatniczymi, jak i usprawnienia postępowań w tym zakresie. Poprawa dyscypliny płatniczej oraz płynności finansowej polskich przedsiębiorstw jest kluczowa dla stabilności gospodarki – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Wejdź na stronę poświęconą zatorom płatniczym

Przykłady obliczania kar dla konkretnych kwot zatorów płatniczych, a także najważniejsze informacje o kompetencjach Prezesa UOKiK w tym obszarze, można znaleźć na specjalnie uruchomionej stronie internetowej. Czym są zatory, kiedy może zająć się nimi Prezes Urzędu, jak można zgłosić, że przedsiębiorca nie płaci i kto może to zrobić?

Te i wiele innych pytań oraz odpowiedzi znajdziesz na zatoryplatnicze.uokik.gov.pl.

Pliki do pobrania:

Więcej informacji: UOKIK

PREZES UOKIK BIERZE POD LUPĘ FIKCYJNE UMOWY LEASINGU ZWROTNEGO DLA KONSUMENTÓW

Prezes UOKiK bierze pod lupę fikcyjne umowy leasingu zwrotnego dla konsumentów

23.11.2021 r.

  • Potrzebujesz pożyczki, a firma daje ci do podpisania umowę leasingu zwrotnego np. na lodówkę?
  • Uważaj, koszty takiego leasingu mogą być znacznie wyższe niż dozwolone prawem maksymalne koszty pozaodsetkowe kredytu konsumenckiego.
  • Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające w sprawie trzech firm prowadzących taką działalność.

Czytaj więcej...

ZIELONA I CYFROWA EUROPA - NOWY PROGRAM NA RZECZ KONSUMENTÓW

Zielona i cyfrowa Europa - Nowy program na rzecz konsumentów

22.11.2021 r.

  • Jak zapewnić konsumentom skuteczną ochronę w świecie cyfrowym? Jak dać im szansę na zrównoważoną konsumpcję z korzyścią dla klimatu i środowiska?
  • W związku z nowymi wyzwaniami Komisja Europejska przygotowała „Nowy program na rzecz konsumentów” z priorytetami na najbliższe 5 lat.
  • Dziś dyskutujemy o nim w Polsce podczas Dialogu Konsumenckiego, w którym biorą udział m.in. Didier Reynders - Komisarz ds. Sprawiedliwości w Komisji Europejskiej i Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
  • Zapraszamy do oglądania transmisji na YouTube (od godz. 15 hasło: 221121).

Czytaj więcej...

BLACK FRIDAY, CYBER MONDAY - ŁAP OKAZJE, UWAŻAJ NA PUŁAPKI

Black Friday, Cyber Monday - łap okazje, uważaj na pułapki

19.11.2021 r.

  • Wyprzedaże - okazje czy pułapki? Jak kupować mądrze? Na co zwrócić uwagę podczas zakupowego szaleństwa? – przypomina Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
  • Przy okazji święta wyprzedaży eksperci UOKiK wspólnie z ECK zapraszają na praktyczne porady podczas specjalnego webinaru - 26 listopada o godz. 10.00.

Czytaj więcej...

ZAPROSZENIE NA DIALOG KONSUMENCKI

Zaproszenie na Dialog Konsumencki

18.11.2021 r.

  • Komisja Europejska i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zapraszają na Dialog Konsumencki „Nowy program na rzecz konsumentów".
  • 22 listopada 2021, godz. 15.00-17.30.
  • Wydarzenie online.

Czytaj więcej...

ZGODA WARUNKOWA PREZESA UOKIK NA KONCENTRACJĘ NA RYNKU FARMACEUTYCZNYM

Zgoda warunkowa Prezesa UOKiK na koncentrację na rynku farmaceutycznym

18.11.2021 r.

  • Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał zgodę na przejęcie przez DOZ kontroli nad spółkami Euro-Apteka, Super Zdrowie oraz MLV18.
  • Transakcja może dojść do skutku pod warunkiem sprzedaży apteki w Goleniowie (woj. zachodniopomorskie).
  • Dzięki temu koncentracja nie wywoła negatywnych skutków dla konkurencji i konsumentów na lokalnym rynku.

Czytaj więcej...

AKTUALNA SYTUACJA NA RYNKU GAZU

Aktualna sytuacja na rynku gazu

17.11.2021 r.

  • Prezes UOKiK stale monitoruje sytuację na rynku gazu.
  • Efektem było m.in. wystąpienie do Komisji Europejskiej o zbadanie  potencjalnie antykonkurencyjnych praktyk Gazpromu na rynku europejskim.
  • Jednocześnie zwracamy uwagę, że w sprawach związanych z podwyżką cen gazu dla konsumentów kluczowa jest rola Prezesa URE zatwierdzającego stawki, po których przedsiębiorstwa energetyczne sprzedają gaz do gospodarstw domowych.

Czytaj więcej...

ZMOWY PRZETARGOWE - TRZY POSTĘPOWANIA

Zmowy przetargowe - trzy postępowania

16.11.2021 r.

  • Prezes UOKiK wszczął postępowania dotyczące zmów przetargowych.
  • Zarzuty otrzymało trzech przedsiębiorców, którzy mogli wpłynąć na wyniki postępowań publicznych na usługi remontowo-budowlane.

Czytaj więcej...

VECTRA - ZARZUTY PREZESA UOKIK

Vectra - zarzuty Prezesa UOKiK

15.11.2021 r.

  • Prezes UOKiK Tomasz Chróstny postawił zarzuty operatorowi telewizji kablowej Vectra. Spółka wprowadziła jednostronnie klauzulę umożliwiającą podwyższenie opłaty za internet i telewizję, mimo że umowy nie zawierały odpowiedniej klauzuli modyfikacyjnej umożliwiającej takie działanie.
  • Następnie Vectra – w oparciu o wprowadzoną do wykonywanych umów klauzulę - podwyższała opłaty za internet i telewizję.
  • Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.

Czytaj więcej...

SENIOR - KONSUMENT

Senior - konsument

12.11.2021 r.

  • 14 listopada obchodzimy Ogólnopolski Dzień Seniora. Z tej okazji przypominamy osobom starszym o zagrożeniach oraz ich prawach, a także o bezpłatnej pomocy konsumenckiej.
  • Seniorze, szczególnie uważaj na „teleoferty”, zawyżone ceny towarów czy podejrzane aukcje w internecie.
  • Przygotowaliśmy garść porad do czasopisma „ZUS dla Seniora” – pobierz gazetkę

Czytaj więcej...

PRODUCENT ROWERÓW TREK ZMIENIŁ PRAKTYKI HANDLOWE NA KORZYŚĆ KONSUMENTÓW I RYNKU

Producent rowerów Trek zmienił praktyki handlowe na korzyść konsumentów i rynku

9.11.2021 r.

  • Po zastrzeżeniach Prezesa UOKiK brytyjski producent rowerów – spółka Trek zmieniła dotychczasowe warunki umów ze swoimi kontrahentami.
  • Zgodnie z nowymi zasadami nie będzie ograniczać obszaru oraz kanałów dystrybucji.
  • Producent w trakcie postępowania wyjaśniającego zaniechał niedozwolonych działań, w efekcie czego uniknie sankcji w wysokości maksymalnie sięgającej 10 proc. obrotu.

Czytaj więcej...

#UOKIKTESTUJE - ZIMOWE PŁYNY DO SPRYSKIWACZY

#UOKiKtestuje - zimowe płyny do spryskiwaczy

8.11.2021 r.

  • 8 marek płynów do spryskiwaczy pod lupą ekspertów Urzędu.
  • W najnowszym raporcie #UOKiKtestuje weryfikujemy różne cechy płynów do spryskiwaczy. Eksperci z laboratorium UOKiK zbadali je pod kątem zgodności objętości netto i temperatury krystalizacji z deklaracją, zawartości metanolu oraz funkcjonalności opakowań.
  • Pobierz raport i informację z badań.

Czytaj więcej...

KOJEC DLA DZIECI - CZY TO BEZPIECZNA PRZESTRZEŃ DLA MALUCHÓW?

Kojec dla dzieci - czy to bezpieczna przestrzeń dla maluchów?

5.11.2021 r.

  • Inspekcja Handlowa wzięła pod lupę kojce dla dzieci, żeby zweryfikować  ich bezpieczeństwo i wyeliminować te, które mogą stwarzać zagrożenie.
  • Kontrolerzy zakwestionowali 21 partii produktów z 59 przebadanych, co stanowi aż 35,6 proc. W 9 przypadkach stwierdzili wady zagrażające bezpieczeństwu małych użytkowników.
  • Pobierz raport z kontroli oraz wykaz przedsiębiorców.

Czytaj więcej...

LOGO-SHARING - ZARZUTY PREZESA UOKIK

Logo-Sharing - zarzuty Prezesa UOKiK

4.11.2021 r.

  • Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowania wobec Logo-Sharing.
  • Konsumenci nie wiedzieli, że płacąc za przejazd, zgadzali się na subskrypcję. Z ich kont automatycznie były pobierane pieniądze – np. 22,10 zł dziennie.
  • Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara do 10 proc. obrotu.

Czytaj więcej...

KIEROWCO, ZADBAJ O OPONY NA ZIMĘ!

Kierowco, zadbaj o opony na zimę!

4.11.2021 r.

  • Czy Twoje opony są dostosowane do trudnych warunków jazdy? Czy mają odpowiednią przyczepność na lodzie? Te informacje znajdziesz na nowych etykietach informacyjnych, które zostały wprowadzone w maju 2021 roku.
  • Nowe oznakowanie i piktogramy – wyjaśniamy, co oznaczają.
  • Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie opon.

Czytaj więcej...

CZY JESTEŚMY ODPOWIEDNIO CHRONIENI PRZED "CICHYM ZABÓJCĄ"?

Czy jesteśmy odpowiednio chronieni przed "cichym zabójcą"?

29.10.2021 r.

  • Inspekcja Handlowa zweryfikowała 167 wykrywaczy tlenku węgla oferowanych przez 84 przedsiębiorców.
  • Ponad 25 proc. z nich jest źle oznakowanych. Jeden ze zbadanych czujników stwarzał realne zagrożenie - nie alarmował, gdy ulatniał się tlenek węgla.
  • Pobierz raport z kontroli oraz wykaz przebadanych laboratoryjnie produktów.

Czytaj więcej...

KONTROLE PREZESA UOKIK NA RYNKU WIEPRZOWINY

Kontrole Prezesa UOKiK na rynku wieprzowiny

25.10.2021 r.

  • Prezes Urzędu Tomasz Chróstny zlecił pracownikom UOKiK kontrole u przedsiębiorców działających na rynku wieprzowiny.
  • Celem działań jest sprawdzenie czy sieci handlowe i duże zakłady mięsne odmawiają przyjmowania w pełni przebadanego mięsa ze zdrowych zwierząt hodowanych w strefach, gdzie występują przypadki ASF.
  • Jest to mięso bezpieczne dla ludzi, a odmowa jego zakupu przez dużych przedsiębiorców może stanowić praktykę nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej.

Czytaj więcej...

OLIWKI, KREMY, PŁYNY DO KĄPIELI - CO JEST W KOSMETYKU TWOJEGO DZIECKA? KONTROLA IH

Oliwki, kremy, płyny do kąpieli - co jest w kosmetyku twojego dziecka? Kontrola IH

22.10.2021 r.

  • Inspekcja Handlowa skontrolowała, czy kosmetyki dla dzieci są prawidłowo oznakowane oraz czy ich deklaracje marketingowe są zasadne.
  • Sprawdziła również prawidłowość obrotu tymi produktami – czy nie zawierają substancji niedozwolonych i czy nie są udostępniane na rynku po upływie daty ich minimalnej trwałości.
  • Kontrolerzy zakwestionowali jedynie 5,5 proc. z 306 zbadanych partii.

Czytaj więcej...